Hollóy, Zsolt (2024) Osztály vigyázz! - Kapcsolatteremtés a jelenléti osztálytermi diskurzusokban. ANYANYELV-PEDAGÓGIA, 17 (3). pp. 13-33. ISSN 2060-0623
![]() |
Text
ANYP_XVII_2024_3_2.pdf - Published Version Restricted to Repository staff only Download (888kB) | Request a copy |
Abstract
Minden kommunikációs aktus sikerességének egyik alapvető feltétele a felek közötti megfelelő kapcsolat kialakítása, a kontaktus megteremtése. A kontaktus kialakítása nélkül a kommunikációban részt vevő felek együttműködése nem jöhet létre, ennek hiányában a kommunikációs célok nem érhetők el. Különösen fontos a kapcsolat kialakítása az olyan cél- és eredményorientált kommunikációs kontextusokban, mint az osztálytermi diskurzusoké. A jelen tanulmány célja, hogy 20 videóra rögzített tanóra alapján képet alkosson az osztálytermi diskurzusok kapcsolatteremtő epizódjáról. Az elemzések fókuszában a tanári fatikus nyelvi elemek, a bevezető epizód diskurzusjellemzői és a tanulói aktivitás nyelvi és nem nyelvi formái állnak. Az eredmények értelmezéséhez diskurzuselemzési, pragmatikai, kommunikációelméleti és anyanyelv-pedagógiai szempontok is hozzájárulnak. A tanulmány eredményei tanárjelöltek és gyakorló tanárok számára egyaránt segítségül szolgálhatnak kommunikációjuk tudatosításában, fejlesztésében.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | osztálytermi diskurzus, kapcsolatteremtés, fatikus kommunikáció, tanári kommunikáció |
Subjects: | L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 07 Oct 2024 12:24 |
Last Modified: | 07 Oct 2024 12:24 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/206976 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |