Tókos, Katalin (2024) Pályaorientáció a Tanítsunk Magyarországért Programban az ELTE partnerintézményeiben = Career orientation at the partner institutions of Eötvös Loránd University (ELTE) within the “Let’s Teach for Hungary Program”. ANYANYELV-PEDAGÓGIA, 17 (3). pp. 44-54. ISSN 2060-0623
![]() |
Text
ANYP_XVII_2024_3_4.pdf - Published Version Restricted to Repository staff only Download (2MB) | Request a copy |
Abstract
Az ELTE 2020 óta vesz részt a Tanítsunk Magyarországért Programban, amely hazai szinten az egyik legtöbb általános iskolai diákot támogató, országos hálózattal rendelkező mentorprogram. Az egyetemi hallgatók hátrányos helyzetű régiókban országszerte 104 általános iskola diákjainak nyújtanak segítséget a tanulásban, tágabb környezetük megismerésében és a pályaválasztásban. A jelen tanulmány olyan mentori jó gyakorlatokat mutat be, amelyek célja a program kiemelt eleme, a pályaorientáció, ennek céljaira és a gyakorlati megvalósításra fókuszál. Két nagyobb tematikus egységben azt járja körül, hogy a program hogyan értelmezi a pályaorientációt mint pedagógiai fejlesztő folyamatot, és ez hogyan adja a kísérő kurzusok és a mentorálás kontextusát. Majd az iskolákban a gyakorlatban megvalósuló, kipróbált és a mentorok reflexióival kísért pályaorientációs tevékenységekre hoz példákat. | Since 2020, Eötvös Loránd University (ELTE) has participated in the “Let’s Teach for Hungary Program”, one of the largest mentoring programs with a nationwide network that supports elementary school students across the country. University students provide assistance to students from 104 elementary schools in disadvantaged regions across the country, helping them with learning, understanding their broader environment, and career guidance. This study presents best mentoring practices focusing on career guidance, the key element of the program, emphasizing its goals and practical implementation. In two main thematic sections, the study explores how the program interprets career orientation as a pedagogical development process and how this serves as the context for the supporting courses and mentoring. It then provides examples of career orientation activities implemented at schools, tested in practice, and accompanied by mentors’ reflections.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | pedagógia, pályaorientáció, hátrányos helyzet, mentorálás, Tanítsunk Magyarországért Program, pedagogy, career orientation, disadvantaged situation, mentoring, “Let’s Teach for Hungary Program” |
Subjects: | L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 07 Oct 2024 13:59 |
Last Modified: | 07 Oct 2024 13:59 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/206981 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |