REAL

E-volution a védelem-egészségügyben: A virtuális oktatási és képzési lehetőségek áttekintése = E-volution in Defence Health Care: An overview of virtual educational and training opportunities

Fejes, Zsolt Dezső and Pitlik, László and Rikk, János and Szűcs, Diána and Túri, Péter (2024) E-volution a védelem-egészségügyben: A virtuális oktatási és képzési lehetőségek áttekintése = E-volution in Defence Health Care: An overview of virtual educational and training opportunities. HONVÉDORVOS, 76 (1-2). pp. 61-69. ISSN 0133-879X

[img]
Preview
Text
Honvédorvos_2024_1-2_61-69.pdf

Download (149kB) | Preview

Abstract

A tanulók és a betegek biztonsága és a különböző etikai, betegjogi, GDPR-előírások előtérbe kerülése folyamatosan szűkíti a klinikai gyakorlatok elérhetőségét, a közvetlen tapasztalatok szerzését a képzésekben. A szimulációalapú oktatás olyan megközelítése a klinikai gyakorlatoknak, amely lehetőséget nyújt a képzésben részt vevőknek arra, hogy változatos, „valós” élethelyzetbeli tapasztalatokat szerezhessenek, a saját és a betegek épségének veszélyeztetése nélkül. A statisztikák szerint a katonaorvosi és -egészségügyi szakszemélyzet hiánya súlyos, és egyre súlyosbodik, a lineárisan csökkenő létszám alapján prognosztizálható, hogy egyre nehezebb lesz a hazai és a nemzetközi missziók orvosi biztosításának ellátása. Mindemellett a Magyar Honvédség Egészségügyi Szolgálata komoly lemaradással és hiányosságokkal küzd a modern infokommunikációs eszközök terén. Ez sok esetben nehezíti az ellátást, és további szervezési feladatokat generál, ami tovább növeli a leterheltséget. A tanulmány célja, hogy bemutassa a VR- és AR-technológiák felhasználási lehetőségeit a védelem-egészségügyben, hiszen ezek az eszközök minden érintett számára segítséget jelenthetnek a jelzett problémák megoldásában. = The safety of students and patients and the emphasis on various ethical, patient rights and GDPR regulations are constantly narrowing the availability of clinical practices and the acquisition of direct experience in training. Simulation-based education is an approach to clinical practices that offers trainees the opportunity to gain diverse, “real” life situation experiences, without endangering their own health and that of patients. According to statistics, the shortage of military medical and medical personnel is severe and is getting worse; based on the linear decreasing number of personnel, it can be predicted that it will become more and more difficult to provide medical insurance for domestic and international missions. In addition, the Health Service of the Hungarian Defence Forces is struggling with serious lags and deficiencies in the field of modern information communication devices. In many cases, this makes care more difficult and generates additional organizational tasks, which further increases the workload. The aim of the study is to present the possibilities of using VR and AR technologies in defence health care, as these tools can help all those involved in solving the indicated problems.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: VR, virtuális valóság, AR, kiterjesztett valóság, e-health, védelem-egészségügy, digitalizáció = VR, virtual reality, AR, augmented reality, e-health, defense health, digitization
Subjects: L Education / oktatás > LC Special aspects of education / speciális oktatási formák > LC5201 Education extension. Adult education. Continuing education / felnőttoktatás, folyamatos képzés
R Medicine / orvostudomány > R1 Medicine (General) / orvostudomány általában
U Military Science / hadtudomány > U1 Military Science (General) / hadtudomány általában
Depositing User: Dr. Gabriella Pogányné Rózsa
Date Deposited: 25 Oct 2024 09:45
Last Modified: 25 Oct 2024 09:45
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/207937

Actions (login required)

Edit Item Edit Item