Kojanitz, László (2023) A történelmi fogalmak tanításának nehézségei. TÖRTÉNELEMTANÍTÁS: ONLINE TÖRTÉNELEMDIDAKTIKAI FOLYÓIRAT, 14 (3). ISSN 2061-6260
|
Text
14_03_02_Kojanitz.pdf Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (546kB) | Preview |
Abstract
Egy új korszak vagy témakör tanításának előzetes megtervezésekor először azt szoktuk átgondolni, melyek lesznek azok az események, jelenségek és problémák, amelyekkel mindenképpen foglalkozni akarunk a tanórákon is. Eldöntjük, hogy ezekkel kapcsolatban mely kérdésekre fogjuk a legtöbb figyelmet fordítani. Az időkorlátokat is figyelembe véve kiválasztjuk a forrásokat is, amelyekről úgy gondoljuk, hogy felkelthetik az érdeklődést, elősegíthetik a korszakban lezajlottak jobb megértését vagy alkalmat nyújthatnak az egymástól eltérő interpretációk megvitatására. Végül összerakjuk az óráink előzetes tartalmi vázlatait és az önálló tanulói munkára szánt feladatokat, kérdéssorokat. Mindeközben nem könnyű felmérni, mekkora lesz az a fogalmi apparátus, amit majd meg kell mozgatni, illetve fel kell építeni ahhoz, hogy a diákjaink az újonnan tanultakról értelmesen tudjanak gondolkodni és beszélni. Milyen fogalmakat kell ehhez újként megtanulniuk, és melyeket kell előhívniuk a korábban tanultak közül? Ezt különösen nehéz jól megtervezni egy olyan összetett téma esetében, mint a Kádár-korszak. Már csak azért is, mert ma még a történészek között is vita folyik arról, hogy milyen fogalmakkal írhatók le pontosan az ekkor történtek.
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | D History General and Old World / történelem > D0 History (General) / történelem általában L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | Zsolt Baráth |
Date Deposited: | 04 Nov 2024 09:26 |
Last Modified: | 04 Nov 2024 09:26 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/208429 |
Actions (login required)
Edit Item |