Finta, Ervin (2024) A vasúti kerék mozgásegyenleteiről és stabilitásáról. BÁNYÁSZATI ÉS KOHÁSZATI LAPOK (2023-), 157 (1). pp. 22-30. ISSN 2498-9322
|
Text
BKL_157_1_3.pdf - Published Version Download (562kB) | Preview |
Abstract
A vasúti kerékpár kialakításával és mozgásával kapcsolatos vizsgálatok közel másfél évszázados múltra tekintenek vissza, és napjainkban is jelentős számú az ezzel kapcsolatos új eredmény. A szakirodalomban általános gyakorlatnak számít, hogy a vasúti kerékpárt – a merev test modellből vártnál kevesebb – két szabadságfokú rendszerként írják le, azonban ennek kimerítő magyará-zata hiányzik az irodalomból. A tanulmányban a vasúti kerékpár mozgásegyenleteinek felírásából megmutatjuk, hogy lineáris esetben bizonyos egyenletek miért nem befolyásolják a rezgéseket, és milyen módon magyarázzák a két szabadságfokú modell használatát. A rezgő kerékpár többnyire egy meghatározott, kritikus sebesség elérésekor válik instabillá, amely sebesség függ a kerék, valamint a jármű paramétereitől. Célunk megmutatni, hogy milyen paraméterek változtatásával lehetséges növelni a kritikus sebességet, hogy a stabilitásvesztés ne következzen be a jármű üzeme alatt. A tanulmányban vizsgáljuk a kerék kúposságának és a rugal-mas felfüggesztés merevségének hatását.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | vasúti kerék, kígyózó mozgás, stabilitás |
Subjects: | T Technology / alkalmazott, műszaki tudományok > TF Railroad engineering and operation / vasútépítés és üzemeltetés |
Depositing User: | Melinda Danyi |
Date Deposited: | 05 Nov 2024 10:04 |
Last Modified: | 05 Nov 2024 10:04 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/208609 |
Actions (login required)
Edit Item |