REAL

Nyelvórai és nyelvórán kívüli motivációt meghatározó tényezők a felsőoktatásban : A nyelvvizsga-kötelezettség hatásai

Fajt, Balázs and Bánhegyi, Mátyás (2023) Nyelvórai és nyelvórán kívüli motivációt meghatározó tényezők a felsőoktatásban : A nyelvvizsga-kötelezettség hatásai. KÉPZÉS ÉS GYAKORLAT: TRAINING AND PRACTICE, 21 (1). pp. 5-16. ISSN 1589-519X

[img]
Preview
Text
1_Fajt-Banhegyi_v3.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (279kB) | Preview

Abstract

Kutatásunk apropóját az adta, hogy a Magyar Kormány legutóbbi bejelentése nyomán a felsőoktatási intézmé-nyek saját hatáskörben dönthetnek arról, hogy 2024 őszétől továbbra is meg akarják-e tartani a korábban kötelezőként előírt (szakmai) nyelvvizsgákat képzési és kimeneti követelményként. Abból a célból, hogy meg-vizsgáljuk, hogy a jelen helyzetben van-e hatása a nyelvvizsga-kötelezettségnek és egyéb nyelvtanulással kap-csolatos tényezőknek az egyetemi nyelvtanulási motivációra, és hogy előrevetíthessük, hogye megváltozott sza-bályozási környezetben a leendő egyetemi hallgatók nyelvtanulási motivációja potenciálisan hogyan változhat meg, felmérést (N=1052) készítettünk. Kutatásunk jelenleg szaknyelvet tanuló egyetemi hallgatók körében vizsgálta a nyelvtanulási élményeknek, a választható idegen nyelvi kínálatnak, az ideális második nyelvi énnek és a nyelvvizsgázási hajlandóságnak az idegennyelv-tanulásimotivációra gyakorolt hatását. Eredménye-ink azt mutatják, hogy a nyelvórai, motivált idegennyelv-tanulási viselkedést a nyelvtanulási élmények, az egyetemi idegen nyelvi stúdiumok terén választható nyelvi kínálat, az ideális második nyelvi én és a nyelvvizs-gázási hajlandóság is meghatározza. Eredményeink továbbá azt mutatják, hogy a nyelvórán kívüli, valós szituációkban történő, motivált idegennyelv-használatra az ideális második nyelvi én mellett a tanulható idegen nyelvi kínálat és a nyelvtanulási élmények is hatással vannak, azonban a motivált idegennyelv-használatra a nyelvvizsgázási hajlandóság fordított hatást gyakorol. Following a recent announcement by the Hungarian Government, higher education institutions have been given the freedom to decide whether from 2024 onwards they wish to continue requiring their students to obtain the formerly mandatory (specific purposes) foreign language examination as a requirement for degree award. To investigate the current and the foreseeable potential future impacts of the currently compulsory foreign language exams on L2 learning motivation, a questionnaire survey among university students studying ESP (N=1052) was carried out. The purpose of the study was to reveal the potential impact of L2 learning experience, the range of available L2 courses at university, ideal L2 self and willingness to take L2 exams on L2 learning motivation. Results show that language learning experience, the range of available L2 courses, ideal L2 self and willingness to take L2 examinations are predictors of motivated L2 learning behaviour in L2 classes. In addition, motivated L2 use in real-life situations outside the L2 classroom is influenced by the ideal L2 self, range of available L2 courses and language learning experiences, and is negatively influenced by willingness to take L2 examinations.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: felsőoktatás; nyelvvizsga; kvantitatív kutatás; idegennyelv-tanulási motiváció; nyelvvizsgázási hajlandóság; nyelvtanulási élmények; második nyelvi énrendszer;
Subjects: L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 05 Nov 2024 13:22
Last Modified: 05 Nov 2024 13:22
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/208681

Actions (login required)

Edit Item Edit Item