REAL

Érettségi feladatok és forráshasználat : Az érettségi feladatok elemzése az elsődleges források használata szempontjából

Kojanitz, László (2022) Érettségi feladatok és forráshasználat : Az érettségi feladatok elemzése az elsődleges források használata szempontjából. TÖRTÉNELEMTANÍTÁS: ONLINE TÖRTÉNELEMDIDAKTIKAI FOLYÓIRAT, 13 (3-4). ISSN 2061-6260

[img]
Preview
Text
13_03_06_Kojanitz.pdf
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (1MB) | Preview

Abstract

A 2005-ös érettségi reform a kompetenciafejlesztést, a standardizációt, a diákok választási lehetőségének bővülését, valamint a felsőfokú felvételi és a középiskolai követelmények összehangolását tűzte ki célul.[2]­ Az új kétszintű érettségi rendszer bevezetése a történelem esetében is jelentős változásokat hozott, különösen a kompetenciakövetelmények tekintetében. A cél itt a diákok ismeretszerző és forráselemző képességének fejlesztése volt azáltal, hogy a történelmi ismeretforrásokkal végzett tanulói munka az érettségi vizsgákra történő felkészülés során, és ennek hatására a tanórákon is nagyobb szerepet kapjon.[3] „Reményeink szerint a kompetenciák előtérbe állítása nemcsak a tanulói képességfejlesztés terén hoz eredményeket, hanem ahhoz is hozzájárul, hogy túllépjünk a jelenlegi gyakorlatot alapvetően meghatározó túlságosan leegyszerűsítő történelemszemléleten.”[4] Kezdettől fogva tudni lehetett azonban, hogy e célok megvalósulása elsősorban azon fog múlni, hogy az új érettségi feladatok ténylegesen milyen jellegű tudást és képességeket fognak igényelni a diákoktól. Ez dönti el, hogy az új követelmények valódi változást hoznak-e, vagy csak a mozgás látszatát keltő helyben járásként lesz értékelhető.[5] A most bemutatásra kerülő vizsgálat segítségével képet akartam kapni az elmúlt tizenhét év elsőleges forrásokat is tartalmazó érettségi feladatairól: melyek voltak a legtöbbször előforduló feladattípusok, és ezek hogyan értékelhetők a reform eredeti célkitűzései és az érettségi kompetenciajellegű követelményei szempontjából.

Item Type: Article
Subjects: D History General and Old World / történelem > D0 History (General) / történelem általában
L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: Zsolt Baráth
Date Deposited: 05 Nov 2024 12:51
Last Modified: 05 Nov 2024 12:51
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/208686

Actions (login required)

Edit Item Edit Item