Jakab, György (2020) A közvetlen állampolgári nevelés hazai hagyományairól. TÖRTÉNELEMTANÍTÁS: ONLINE TÖRTÉNELEMDIDAKTIKAI FOLYÓIRAT, 11 (1-2). ISSN 2061-6260
|
Text
11_01_07_Jakab.pdf Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (243kB) | Preview |
Abstract
Közismert, hogy a napjainkban sok tekintetben mintául szolgáló angolszász oktatási rendszerekben organikus módon emancipálódott az állampolgári nevelés mind a társadalomban, mind pedig az iskolákban: a politikai közélet lényegében azonos alapokon nyugvó alkotmány keretében szerveződött, a választójog fokozatos kiterjesztésével párhuzamosan pedig megerősödött az igény a szisztematikus állampolgári nevelés iskolai bevezetésére is. Ezzel szemben Magyarországon több olyan radikális politikai rendszerváltás történt, amely során markánsan eltérő, az esetek többségében egymással szembenálló nemzetközi orientációk, politikai keretek és nevelésfilozófiák váltották egymást. Ezek mindegyike újra kívánta gondolni az állampolgári nevelés elveit és gyakorlatát, és legfőképpen az iskolarendszer segítségével igyekezett érvényesíteni ideológiáját. Így a magyarországi állampolgári nevelés története még a kontinentális hagyományokhoz képest is töredezetten alakult.
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | Zsolt Baráth |
Date Deposited: | 05 Nov 2024 13:25 |
Last Modified: | 05 Nov 2024 13:25 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/208703 |
Actions (login required)
Edit Item |