REAL

Etnikai sztereotípiák a történelemtankönyvek "mi" és "ők" konstrukcióiban

Viliam, Kratochvíl (2011) Etnikai sztereotípiák a történelemtankönyvek "mi" és "ők" konstrukcióiban. TÖRTÉNELEMTANÍTÁS: ONLINE TÖRTÉNELEMDIDAKTIKAI FOLYÓIRAT, 2 (3). ISSN 2061-6260

[img]
Preview
Text
02_03_03_Kratochvil.pdf
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (455kB) | Preview

Abstract

Hogyan képződnek a nemzeti vagy etnikai sztereotípiák a történelemtankönyvekben? Min alapulnak, és hogyan járulnak hozzá a „nemzeti önkép” és az ,,ellenségkép” kialakításához az iskolai környezetben? Ezek a központi kérdései az alábbi tanulmánynak, amelynek szerzője Viliam Kratochvíl, a szlovák történelemdidaktika meghatározó személyisége. A szerző elemzése az 1989 utáni szlovák történelemtankönyvek világába vezet minket, és külön figyelmet szentel azoknak a sztereotípiáknak, előítéleteknek és elfogultságoknak, amelyek bizonyos mostanában írt szlovák történelemtankönyveket jellemeznek, főleg az ország nemzeti vagy etnikai csoportjait, a magyarokat vagy a cigányokat illetően. A szerző tudatában van annak a veszélynek, amellyel bármely történelemtankönyv-szerzőnek szembe kell néznie, ti. a nagy nemzeti narratíva elvárásával, amely az olvasókat (tanulókat) két csoporta osztja: a ,,mieinkre” és a ,,nem mieinkre”.

Item Type: Article
Subjects: D History General and Old World / történelem > D0 History (General) / történelem általában
L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: Zsolt Baráth
Date Deposited: 11 Nov 2024 12:53
Last Modified: 11 Nov 2024 12:53
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/209267

Actions (login required)

Edit Item Edit Item