Varga, Szabolcs and Sebestyén, Fruzsina (2024) Bántalmazás jelenségének vizsgálata az enyhén értelmi fogyatékos és az ép intellektussal rendelkező, tipikus fejlődésű középiskolás tanulók esetében = Examining the presence of bullying in students with mild intellectual disability and typically developing secondary school students with an intellect of sound development. BELÜGYI SZEMLE / ACADEMIC JOURNAL OF INTERNAL AFFAIRS: A BELÜGYMINISZTÉRIUM SZAKMAI TUDOMÁNYOS FOLYÓIRATA (2010-), 72 (12). pp. 2241-2266. ISSN 2062-9494
|
Text
3_VargaSebestyen2241-2266.pdf - Published Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (790kB) | Preview |
Abstract
Cél: A tanulmány célja az enyhén értelmi fogyatékos középiskolás korosztály körében esetlegesen jelenlévő bántalmazás meglétének vizsgálata. A fókuszcsoport adatait az ép intellektusú középiskolás korosztállyal (kontrollcsoport) vetettük össze. Kutatásunk arra irányult, hogy megismerjük a bántalmazás gyakoriságát, rendszerességét a vizsgált mintában. A kutatásban arra is választ kerestünk, hogy a fókusz-, illetve kontrollcsoport alanyai felismerik-e a bántalmazás tényét, azok különböző formáit, mely személyek a leggyakoribb bántalmazást elkövetők. Vizsgáltuk továbbá, hogy milyen gyakran válnak bántalmazás áldozatává és vannak-e olyan személyek a környezetükben, akiktől segítséget kérnek ezzel összefüggésben. Módszertan: Empirikus vizsgálatunk során papíralapú kérdőíves kutatást végeztünk. Megállapítások: Az enyhén értelmi fogyatékos tanulók által alkotott fókuszcsoport tagjainak 60%-a tudta beazonosítani a bántalmazás jelenségét, a kontrollcsoport tagjainak 68%-a volt képes felismerni az abúzust. Az ép intellektussal rendelkező, tipikus fejlődésű tanulók 36%-a, az enyhén értelmi fogyatékos tanulók szintén 36%-a fogalmazta meg az áldozattá válás lehetséges okait. Amíg a fókuszcsoport résztvevőinek 86%-át, addig a kontrollcsoport tagjainak 92%-át érte már valamilyen formában bántalmazás. Az ép intellektussal rendelkező, tipikus fejlődésű tanulók 66%-a, míg az enyhén értelmi fogyatékos tanulók 50%-a ismeri fel jól a verbális bántalmazást. Érték: A kutatás rávilágít arra, hogy az oktatási intézményekben a mai napig magas számban fordul elő a „bullying” jelensége, mely nemcsak a tipikus fejlődésű kiskorú korosztályt, hanem az értelmi fogyatékosok csoportját is jelentős mértékben érinti. A kutatás irányt mutat a jövőben más fogyatékossági csoportok vonatkozásában is a fenti kérdés vizsgálatához. | Aim: The aim of this study is to investigate the possible presence of bullying among secondary school students with mild intellectual disabilities. Data from the focus group were compared with data from the secondary school age group with an intellectually healthy population (control group). The aim of our study was to find out the frequency and regularity of bullying in the sample. The research also sought to find out whether the subjects in the focus and control groups recognise the fact of abuse, its different forms, and which persons are the most frequent perpetrators of abuse. We also looked at how often they suffer abuse and whether there are people in their environment to whom they turn for help in this context.Methodology: In our empirical study we conducted a paper-based questionnaire survey.Findings: Thirty-six per cent of typically developing pupils with an intellectually healthy child and 36 per cent of pupils with mild intellectual disabilities also identified possible causes of victimisation. 86 percent of the focus group and 92 percent of the control group had experienced some form of abuse. 66 per cent of typically developing pupils with a sound intellect and 50 per cent of pupils with a mild intellectual disability had a good recognition of verbal abuse.Value: The research highlights the high incidence of bullying in educational institutions today, which not only affects typically developing minors, but also the group of people with intellectual disabilities to a significant extent. The research points the way for future research on this issue in relation to other disability groups.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | bántalmazás, értelmi fogyatékosság, áldozattá válás, viselkedési attitűd |
Subjects: | L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 13 Dec 2024 12:31 |
Last Modified: | 13 Dec 2024 12:31 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/211643 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |