Boda, István Károly and Porkoláb, Judit (2011) A szemantikai zeneiség a poétikai kommunikációban. ALKALMAZOTT NYELVÉSZETI KÖZLEMÉNYEK, 6 (1). pp. 21-31. ISSN 1788-9979
|
Text
ISSN_1788-9979_BTK_MFI_1_2011_021-031.pdf - Published Version Download (94kB) | Preview |
Abstract
A kommunikáció különböző funkcióinak leírására egy integrált kommunikációs modellt használunk. A négy alapfunkciót és négy kiegészítő funkciót tartalmazó modellben a poétikai funkciót általánosan értelmezzük, amelynek célja a fatikus funkció által létesített kommunikációs kapcsolaton túlmenő viszony kialakítása az adó és vevő között esztétikai hatás elérése céljából. A poétikai funkció főbb jellemzői közül tanulmányunkban a poétikai kommunikáció zenei vonatkozásaival, ezen belül pedig elsősorban a költői nyelv szemantikai zeneiségével foglalkozunk. Példaként a különböző gondolatritmusok megjelenését szemléltetjük Radnóti Miklós: Éjszaka c. versében és a vers szemantikai hálójának alapján mutatjuk be főbb elgondolásainkat. Hipotézisként felvetjük, hogy a párhuzamos és összerakó (haladványos) gondolatritmusok egy alaptéma – „szemantikai dallam” – felépítésében, az ellentétes gondolatritmusok pedig ennek „szemantikai ellenpontozásában” vagy esetenként megszakításában, az alaptéma egy új
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | P Language and Literature / nyelvészet és irodalom > P0 Philology. Linguistics / filológia, nyelvészet |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | Barbara Nagy |
Date Deposited: | 17 Dec 2024 18:38 |
Last Modified: | 17 Dec 2024 18:38 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/212019 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |