Pintér, Henriett and Szentgyörgyi, Nóra and Gál, Franciska (2024) Illusztrációval és illusztráció nélkül közvetített mese befogadásának validitásvizsgálata óvodások körében. ANYANYELV-PEDAGÓGIA, 17 (4). pp. 16-33. ISSN 2060-0623
![]() |
Text
Anyp_XVII_2024_4_2.pdf - Published Version Restricted to Repository staff only Download (1MB) | Request a copy |
Abstract
A tanulmányban bemutatott kutatás azt a kérdést vizsgálja, hogy kimutatható-e különbség az óvodások szövegértésében, ha illusztrációval vagy illusztráció nélkül közvetítenek számukra meséket. A mese megértését segítő eszközök bemutatása az elméleti megalapozást szolgálja. A vizsgálatban a gyermekek két csoportban hallgatták a mesét: az egyik csoport illusztrációval, a másik illusztráció nélkül. A szövegértés ellenőrzése a GMP 12 hallás utáni szövegértési teszttel történt. Az eredmények azt mutatják, hogy a gyermekek mindkét csoportban képesek voltak fenntartani a figyelmüket a mese hallgatása közben. A mese két különböző közvetítése között azonban a szövegértés teljesítményében szignifikáns különbség mutatkozott: jobban teljesítettek az illusztrációval kísért mesélésben részt vevő gyermekek, mint azok, akiknek a mesét pusztán a hangzó beszéddel közvetítették. A kis mintán elvégzett eredmény ugyan nem általánosítható következtetéseket enged, de megerősíti azokat a nemzetközi kutatásokat, amelyek az illusztráció szövegértést segítő szerepét támasztják alá.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | nyelvtudomány, hallás utáni szövegértés, óvodáskor, mesemondás, illusztráció |
Subjects: | L Education / oktatás > LB Theory and practice of education / oktatás elmélete és gyakorlata > LB1501 Primary Education / alapfokú oktatás N Fine Arts / képzőművészet > NC Drawing Design Illustration / rajzművészet, formatervezés, illusztrálás P Language and Literature / nyelvészet és irodalom > PZ Childrens literature / gyermekirodalom |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 08 Jan 2025 10:09 |
Last Modified: | 08 Jan 2025 10:09 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/213130 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |