REAL

A de facto akadémiai szabadsággal kapcsolatos tendenciák az Európai Unióban = De facto academic freedom trends in the European Union

Maassen, Peter (2024) A de facto akadémiai szabadsággal kapcsolatos tendenciák az Európai Unióban = De facto academic freedom trends in the European Union. EDUCATIO, 33 (3). pp. 303-317. ISSN 1216-3384

[img]
Preview
Text
2063-article-p303.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial.

Download (242kB) | Preview

Abstract

Az akadémiai szabadságot nemcsak a felsőoktatás alapvető értékének és alapelvének tekintik széles körben, hanem a jól működő demokratikus társadalmak előfeltételeként is. Az elmúlt években azonban a különböző érintettek komolyan aggódni kezdtek az akadémiai szabadság helyzetével kapcsolatban az Európai Unióban. Az Európai Parlament ezért 2022-ben elindította az Academic Freedom Monitort, amely éves jelentéseket tesz közzé azzal a céllal, hogy hozzájáruljon az akadémiai szabadság mint európai alapjog védelmének megerősítéséhez. Ebben a tanulmányban bemutatjuk az EP Academic Freedom Monitor tanulmányokban kidolgozott módszertant és elemzési szempontokat, valamint az európai tagállamokban az akadémiai szabadság de facto alakulásának főbb tendenciáit. | Academic freedom is widely acknowledged both as a fundamental value of present-day higher education and science, and as a prerequisite for well-functioning democratic societies. Yet, in recent years, major concerns about the state of academic freedom in the European Union have been raised by various stakeholders. The European Parliament has therefore launched in 2022 an Academic Freedom Monitor that publishes annual reports aimed at contributing to the strengthening of the protection of academic freedom as a European fundamental right. In this paper we will present the methodology and analytical perspective developed in studies undertaken for the EP’s academic freedom monitor and key trends in the de facto developments of academic freedom in the European member States.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: akadémiai szabadság, intézményi autonómia, Európai Unió, Academic Freedom Monitor, academic freedom, institutional autonomy, European Union
Subjects: L Education / oktatás > LB Theory and practice of education / oktatás elmélete és gyakorlata > LB2300 Higher Education / felsőoktatás
Depositing User: Emese Kató
Date Deposited: 27 Jan 2025 09:34
Last Modified: 27 Jan 2025 09:34
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/214444

Actions (login required)

Edit Item Edit Item