REAL

The balance between teaching and education in teaching profession

Fekete Deák, Ildikó (2019) The balance between teaching and education in teaching profession. KULTÚRA ÉS KÖZÖSSÉG, 10 (4). pp. 49-61. ISSN 0133-2597

[img]
Preview
Text
05_Fekete_2019_04.pdf - Published Version

Download (274kB) | Preview

Abstract

In our modern world, especially as a result of the accelerated socio-cultural structural changes which characterized the last decades, the earlier familiar approaches regarding childhood, education and school socialization lost their validity. Th is caused fundamental changes in the system of the teaching and education process. Th e opinion, that the task of a pedagogue is nothing else than to transmit the curriculum content, without the necessity to educate children, becomes more and more popular. In this context the question arises, what is today the task of a teacher, of a pedagogue? Does he/she just teach or he/she educates pupils as well. Th e contemporary Romanian education policy lays stress on the transmission of the curriculum content and consequently the majority of the teachers have got a so-called knowledge-focused attitude, the overcrowded curriculum, the chase after achievement, leaves less room to education. In my opinion, it depends on the personality of the teacher, whether he/she considers education as an important task beyond the delivery of the learning content. What does actually school education mean? To what extent is it palpable and to what extent is it a consciuous activity? What is the matter with the „hidden curriculum”? To what extent do the prevailing education system and the methods of the teacher training infl uence school education? How can the effi ciency of these factors be measured? | Ma a világ számos különféle gondokkal küzd. Értékválság tapasztalható, ami az emberiség nagy részét érinti, legfontosabb céllá a pénzszerzés vált. Ennek kapcsán egyre elterjedtebb az a nézet, miszerint a pedagógus feladata semmi más, mint átadja a gyerekeknek a tananyagot, nem dolga a nevelés. A jelenlegi román oktatáspolitika a tananyag átadására helyezi a hangsúlyt, a pedagógus hozzáállásától, személyiségétől függ az, hogy a tudás átadása mellett fontosnak tartja-e a nevelést, mint feladatot. Mit is jelent tulajdonképpen az iskolai nevelés? Mennyire megfogható, mennyire tudatos tevékenység? És mi van a „rejtett tantervvel”? A mindenkori oktatási rendszerek vagy a tanárképzés módja menynyire befolyásolják az iskolai nevelés alakulását? Miben mérhető az eredményessége? Egy terepmunka keretében gyakorló pedagógusokat kérdeztem arról, hogy fontosnak tartják-e munkájukban az oktatás mellett a nevelést. Mennyire tartják fontosnak? Egyáltalán mire gondolnak, amikor nevelésről kérdezem őket? Szerintük hogyan jelenik meg a nevelés az iskola hétköznapi világában? Az ő munkájukban? A tanulmány a téma kapcsán, néhány szakirodalmi áttekintés után, a pedagógusokkal készített interjúk feldolgozását, a terepmunka tapasztalatait foglalja össze.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: teaching, education, teacher role, education system
Subjects: L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában
L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában > L10 School organization / iskolaszervezet
L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában > L11 Teaching methods / oktatásmódszertan
L Education / oktatás > LB Theory and practice of education / oktatás elmélete és gyakorlata
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 06 Feb 2025 09:33
Last Modified: 06 Feb 2025 09:33
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/215287

Actions (login required)

Edit Item Edit Item