Sztahó, Dávid and Kiss, Gábor and Tulics, Miklós Gábriel and Czap, László and Vicsi, Klára (2014) Számítógéppel támogatott prozódiaoktató program = Computer-aided prosody teaching programme. ALKALMAZOTT NYELVÉSZETI KÖZLEMÉNYEK, 9 (1). pp. 144-153. ISSN 1788-9979
|
Text
ISSN_1788-9979_vol_9_no_1_2014_144-153.pdf - Published Version Download (648kB) | Preview |
Abstract
Az elmúlt évtized tapasztalata azt mutatja, hogy a számítógéppel támogatott kiejtésoktató alkalmazások (Computer-Assisted Pronunciation Teaching, röviden: CAPT) hasznos és rugalmas eszközök a helyes kiejtés oktatásában és a beszélő beszédének kiértékelésében. A cikk egy újonnan fejlesztett kiejtésoktató alkalmazást mutat be, melynek fő célja olyan szupraszegmentális paraméterek megfelelő tanítása, mint az intonáció, hangsúly és a ritmus. Két modul került megvalósításra: (1) az intonáció és hangsúlyoktató, valamint (2) a dinamikus idővetemítést alkalmazó ritmusoktató modul. A rendszer automatikus visszajelzésének helyességét gyakorló pedagógusok ítéletével hasonlítottuk össze, mégpedig úgy, hogy szubjektív lehallgatási kísérletben siket és nagyothalló gyerekek beszédmintáit a pedagógusok a kiejtés minősége szerint csoportokba sorolták. Az automatikus kiértékelési rendszer visszajelzése összhangban van a tanárok szubjektív döntéseivel. A cikk továbbá bemutatja a megvalósított dinamikus idővetemítésen alapuló vizuális visszajelző rendszert, amely egyszerű és érthető vizuális információt nyújt a beszélő által bemondott intonációról és ritmusról.
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | P Language and Literature / nyelvészet és irodalom > P0 Philology. Linguistics / filológia, nyelvészet |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | Barbara Nagy |
Date Deposited: | 23 Feb 2025 13:33 |
Last Modified: | 23 Feb 2025 13:33 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/215939 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |