Bazsóné Sőrés, Marianna (2015) Nyelv, irodalom és interkulturalitás Elias Canetti énazonosság-keresésében = Language, literature and interculturality in Elias Canetti's search for identity. ALKALMAZOTT NYELVÉSZETI KÖZLEMÉNYEK, 10 (1). pp. 19-26. ISSN 1788-9979
|
Text
ISSN_1788-9979_vol_10_no_1_2015_019-026.pdf - Published Version Download (524kB) | Preview |
Abstract
Elias Canetti önéletrajzi trilógiájának kötetei, A megőrzött nyelv (1977), A hallás iskolája (1980), Szemjáték (1985) egy becsvágyó fiatalember költővé válásának folyamatát mutatják be. A három kötet címválasztása ennek a fejlődésnek a stádiumaira utal: a nyelv és a beszéd elsajátítására, a hallás készségének csiszolására Karl Kraus előadásain keresztül, valamint a látás, a megfigyelőképesség kifejlesztésére. A múltból felbukkanó alakok jellemzése nyelvhasználatuk, egyes testrészeik alapján, valamint különféle állatfigurákhoz való hasonlóságuk kiemelése – azaz jellemzőik hallás és látás útján történő érzékelése – fontos eszközei Canetti emberábrázolásainak. Megtapasztalta, hogy a kommunikáció milyen szakadékai nyílhatnak meg, épp ezért a szavak annyira fontosak számára, hogy összefüggésbe hozza őket a halhatatlansággal. A szavakkal való felelősségteljes bánásmódban rejlik a költő felelőssége.
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | P Language and Literature / nyelvészet és irodalom > P0 Philology. Linguistics / filológia, nyelvészet |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | Barbara Nagy |
Date Deposited: | 25 Feb 2025 17:36 |
Last Modified: | 25 Feb 2025 17:36 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/216083 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |