Könyves-Tóth, Zsuzsanna (2024) „Erinnerst du dich nicht?” : Mítosz és intertextualitás a Die Tragödie des Teufels és a Paradise reloaded (Lilith) című operákban. MAGYAR ZENE, 62 (3). pp. 311-324. ISSN 0025-0384
|
Text
17798-Cikkszovege-75073-1-10-20250228.pdf - Published Version Available under License Creative Commons Attribution. Download (369kB) | Preview |
Abstract
2010-ben Münchenben mutatták be Eötvös Péter Die Tragödie des Teufels című operáját, amelynek alapja Madách: Az ember tragédiája, s amelyet nem sokkal a premier után a zeneszerző visszavont. Mivel a témát nem akarta elengedni, a szövegkönyv átrendezése után 2013-ban újraírta a művet Paradise reloaded (Lilith) címmel. Mindkét opera szövegkönyvében Madách világdrámáját újragondolva az eredeti három főszereplő – Ádám, Éva és Lucifer – mellett egy negyedik alak is megjelenik: Lilith, aki mítosza szerint Ádám első felesége volt, démonok anyja, később pedig a feminizmus egyik szimbóluma. A tanulmány a két „gonosz” alakra, Luciferre és Lilithre koncentrálva először a bibliai és apokrif forrásokban fellelhető mítoszukat, majd a karakterábrázolásukat vizsgálja néhány intertextuális utaláson keresztül a két Madách-operában.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Eötvös Péter, kortárs opera, Albert Ostermaier, Madách, Az ember tragédiája, Lucifer, Kundry, intertextualitás, feminizmus |
Subjects: | M Music and Books on Music / zene, szövegkönyvek, kották > M1 Music / zene M Music and Books on Music / zene, szövegkönyvek, kották > ML Literature of music / zeneirodalom, zeneművek M Music and Books on Music / zene, szövegkönyvek, kották > ML Literature of music / zeneirodalom, zeneművek > ML128.H6 Music and musicology, history of music / Zene, zenetudomány, zenetörténet |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 05 Mar 2025 12:36 |
Last Modified: | 05 Mar 2025 12:36 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/216352 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |