Bali, János (2024) Ének-zenetanítás a kommerciális popzene korában = Music Education in the Age of Commercial Pop Music. MESTER ÉS TANÍTVÁNY, 2 (2). pp. 10-17. ISSN 1785-4342
|
Text
10-17_BaliJanos_MT_2024_2.pdf - Published Version Available under License Creative Commons Attribution. Download (6MB) | Preview |
Abstract
Ének-zene tanárként az ember frontális ütközést lát az iskolai tananyag és a fiatalok zenéhez való viszonya között. Néhány kivételesen tehetséges tanár tevékenységét leszámítva az énekórák többnyire kudarcok: a tanárok és a diákok többsége is túlélésre játszik. Az oktatásfinanszírozás világszerte a legolcsóbban elérhető, gazdaságilag leggyorsabban hasznosuló képzéseket preferálja: így a zeneoktatás megtartásáért, netán fejlesztéséért szakadatlan harc folyik, ahol állandóan a gazdasági hasznosság érveit kell valahogyan prezentálniuk a művészeknek és oktatóknak. A mostani iskolások már úgy cseperedtek fel, hogy a szüleik nem énekeltek nekik, csak szólt mellettük a rádió reggeltől estig. A magaskultúra egyre több helyen szorul hátra a tömegkultúrával szemben. Magyarországon Kodály magyar népzenéhez kötődő pedagógiai programja és a személyének tekintélyére alapozott, ma is működő intézményrendszer miatt a zenetanítás helyzete speciális. Megvizsgáljuk, miben tér el Kodály korától a mai társadalmi helyzet és kulturális háttér, hogyan változtak a gyerekek adottságai, a számukra lehetséges életstratégiák. Kodály a maga korának feszítő kérdéseire talált adekvát választ: szellemiségének méltó követése csak az lehet, ha a jelenben az övéhez hasonló szabadsággal, erővel és realitásérzékkel tudunk járható utakat kialakítani. | As a music teacher, one sees a head-on collision between the school curriculum and young people’s relationship to music. Apart from the work of a few exceptionally talented teachers, music lessons are mostly failures: most of the teachers and students are playing to survive. Education funding worldwide favours the cheapest, most economically viable courses: there is a constant battle to maintain, let alone improve, music education, with artists and teachers constantly having to present arguments of economic viability. Today’s schoolchildren have grown up without their parents singing to them, with only the radio playing from morning to night. High culture is increasingly taking a back seat to mass culture. In Hungary, Kodály’s pedagogical programme, which is linked to Hungarian folk music, and the institutional system that is still in place today, based on the authority of his personality, mean that the situation of music teaching is unique. We will examine how today’s social situation and cultural background differs from Kodály’s time, how the children’s abilities have changed, and what life strategies are possible for them. Kodály found an adequate answer to the pressing questions of his time: to follow his spirit, we must be able to develop paths in the present with the same freedom, strength and sense of reality as he did.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | kortárs zenepedagógia, társadalmi értékek, Kodály, contemporary music pedagogy, social values, Kodály |
Subjects: | M Music and Books on Music / zene, szövegkönyvek, kották > MT Musical instruction and study / zeneoktatás, zenetanulás |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 06 Mar 2025 13:30 |
Last Modified: | 06 Mar 2025 13:30 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/216394 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |