Dobroné Tóth, Márta and Csizmadia, Ildikó (2024) A környezeti nevelés ismeretköreinek megjelenése az alsó tagozatos oktatásban = Application of Environmental Education Knowledge Outside Classroom Teaching. MESTER ÉS TANÍTVÁNY, 2 (2). pp. 34-45. ISSN 1785-4342
|
Text
34-45_D.TothMartaCzizmadiaIldiko_MT_2024_2.pdf - Published Version Available under License Creative Commons Attribution. Download (7MB) | Preview |
Abstract
A gyermekek környezettudatos szemléletének formálása már óvodáskorban megkezdődik, majd az általános iskolai nevelés ad lehetőséget arra, hogy a diákok megismerjék a környezeti problémákat, az ehhez kapcsolódó antropogén hatásokat. Az iskolai oktatómunka segíti a környezetvédelemért felelős gondolkodás kialakítását is, az iskolai környezetben számos tevékenység lehetőséget biztosíthat erre tanórán vagy tanórán kívül. Jelen tanulmányban azt vizsgáljuk, hogy első, második, harmadik és negyedik osztályban a környezetismeret tantárgyon kívül más tantárgyakban is oktatják-e a pedagógusok a környezetvédelmi témákat, ezek színterei hol vannak, és milyen óraszámban jelennek meg. A felmérés kérdőíves módszerrel történt, Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyében és Hajdú-Bihar vármegyében található 10 iskolában tanító pedagógusok körében. Eredményeink azt mutatják, hogy a megkérdezett pedagógusok által tanított tantárgyakban a környezetismeret tantárgyon kívül is megjelennek a környezetvédelmi ismeretkörök, mind a négy évfolyamon, leginkább a magyar nyelv és irodalom, a technika és életvitel és a vizuális kultúra tantárgyakban. Tantermi tanórán nagyobb óraszámban alkalmazzák a környezetvédelmi témákat az általunk megkérdezett pedagógusok, mint tantermi órán kívül. A tantermi órán kívül legnagyobb óraszámban az erdei iskolában foglalkoznak a megkérdezettek a vizsgált környezetvédelmi témákkal. | The formation of children’s attitudes to the environment starts as early as pre-school, and elementary school education then gives students the opportunity to learn about environmental problems, and helps to develop responsible thinking about environmental protection. Many activities can provide opportunities during and outside of school hours. In our study, we examined which environmental protection topics teachers in the lower grades deal with outside of the classroom, where they are typical, and in how many lessons they appear. The survey was conducted using a questionnaire among teachers teaching in ten schools in the counties of Szabolcs-Szatmár-Bereg and Hajdú-Bihar. Our results show that in the subjects taught by the surveyed teachers, knowledge of environmental protection is also present in addition to environmental studies, mostly in Hungarian language and literature, technology and lifestyle, and visual culture subjects in all four grades. The interviewed teachers use environmental protection topics in a larger number of lessons in the classroom than outside the classroom. Outside the classroom, teachers mostly teach the relevant environmental protection topics in sports, technology and planning, ethics, and environmental knowledge. Those teachers who responded spend the most hours working outside of school in the forest school programme. The most common environmental protection topics are: air and water pollution, waste collection, and the everyday life of birds and trees.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | környezeti nevelés, alsó tagozat, környezetvédelmi ismeretkörök tantárgyai, erdei iskola, environmental education, elementary school, environmental knowledge, education outside the classroom |
Subjects: | L Education / oktatás > LB Theory and practice of education / oktatás elmélete és gyakorlata > LB1501 Primary Education / alapfokú oktatás Q Science / természettudomány > QH Natural history / természetrajz |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 06 Mar 2025 13:34 |
Last Modified: | 06 Mar 2025 13:34 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/216396 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |