REAL

A füzetmunka szerepe a Waldorf-iskola első nyolc évében = The Role Of Notebook Work In The First Eight Years Of The Waldorf School

Pajorné Kugelbauer, Ida (2024) A füzetmunka szerepe a Waldorf-iskola első nyolc évében = The Role Of Notebook Work In The First Eight Years Of The Waldorf School. MESTER ÉS TANÍTVÁNY, 2 (2). pp. 174-192. ISSN 1785-4342

[img]
Preview
Text
174-192_PajorneKugelbauerIda_MT_2024_2.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (13MB) | Preview

Abstract

A Waldorf-pedagógia epochális oktatásának sajátossága, hogy epochafüzetet készítenek a gyerekek, amely a tankönyvük is egyben. A rajzolással kísért füzetmunkának a tanítás-tanulás folyamatában a tananyag rögzítése, elmélyítése és művészi átélésével a belsővé válás a célja. Tanulmányomban egy Waldorf-iskolai osztály nyolc év alatt készült füzetmunkáit mutatom be és elemzem kiemelten a vizuális nevelés szempontjából. Waldorf-osztálytanítóként 2015-től 2023-ig a Váci Waldorf Általános Iskolában tanítottam. A nyolc év alatt az osztályomban a gyerekek által készített füzetekről (írás, olvasás, számolás, irodalom, nyelvtan, történelem, matematika, geometria, biológia, kémia, fizika, földrajz) fotódokumentációt készítettem. A gyerekek alkotásainak elemzésével szeretném bemutatni, hogy milyen lehetőségek rejlenek abban, ha a rajzolást a tanulás eszközének tekintjük, és beépítjük a tanítás-tanulás folyamatába. A longitudinális vizsgálat lehetőséget nyújt az életkor előrehaladásával a tanítás-tanulás módszertan változásainak bemutatására. A füzetekben a gyerekek életkorának növekedésével a rajzi képességeik fejlődnek, a vizuális kommunikáció területei egyre bővülnek. A kifejező alkotások, tanulmányrajzok, térképek, magyarázórajzok, díszítőmotívumok és szövegek alkotnak egységet, a tanulás szolgálatában. | The peculiarity of Waldorf pedagogy’s epochal education requires that children prepare to create an epochal booklet that also serves as their textbook. The purpose of notebook work accompanied by drawing is to record, deepen, and experience the teaching material, and to internalize newly acquired knowledge through artistic experience. In my study, I present and analyze notebooks produced by a Waldorf school class over eight years, focusing on visual education. I was a Waldorf teacher between 2015 and 2023 at the Vác Waldorf Elementary School. During these eight years, I took photos of the notebooks made by the children in my class (writing, reading, arithmetic, literature, grammar, history, mathematics, geometry, biology, chemistry, physics, and geography). By analyzing the children’s artwork, I attempt to demonstrate the possibilities presented by the act of drawing as a learning tool, if incorporated into the teaching-learning process. The longitudinal study also explains how the teaching-learning methodology changes with age. As the children get older, their drawing skills develop, and the dimension of their visual communication expands. Expressive works of art, study drawings, maps, explanatory drawings, decorative motifs, and texts form a whole, in the service of learning.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: Waldorf-pedagógia, epochafüzetek, tanítás-tanulás módszertan, rajzi képességek, vizuális kommunikáció, Waldorf education, art education, epochal booklets, teaching-learning methodology, visual communication
Subjects: L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában
N Fine Arts / képzőművészet > N Visual arts (General) For photography, see TR / vizuális művészet általában
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 06 Mar 2025 13:50
Last Modified: 06 Mar 2025 13:50
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/216401

Actions (login required)

Edit Item Edit Item