REAL

Kiégés-tünetegyüttes pedagóguspályán és megelőzése irodalomterápiás módszer alkalmazásával = Burnout Syndrome in Pedagogical Professions and Its Prevention Through Poetry Therapy

Lindner, Henriett Marian (2024) Kiégés-tünetegyüttes pedagóguspályán és megelőzése irodalomterápiás módszer alkalmazásával = Burnout Syndrome in Pedagogical Professions and Its Prevention Through Poetry Therapy. MESTER ÉS TANÍTVÁNY, 2 (2). pp. 155-165. ISSN 1785-4342

[img]
Preview
Text
155-165_LindnerHenriett_MT_2024_2.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (6MB) | Preview

Abstract

A kiégés-tünetegyüttes vélhetőleg a pedagógusok pályaelhagyásának egyik legfőbb oka, nemzetközileg ismert és kutatott probléma. Több mint két évtizednyi tanítás, egyetemi oktatói munka, többek között tanárképzésben és -továbbképzésben szerzett gyakorlat után tanulmányomban megkísérlem összefoglalni a pedagóguspályán fenyegető kiégés-tünetegyüttes legjellemzőbb jelenségeit, valamint keresem a megelőzés lehetőségeit, elsősorban irodalomterápiás módszer segítségével. Az irodalmi szövegek inspirálta irodalomterápiás beszélgetéssorozat célja önmagunk mélyebb megismerése, a reziliencia és stressztűrés erősítése, valamint az érzelemszabályozási stratégiák fejlesztése. A self-care szemlélet és a jungi szimbólumelmélet jegyében, továbbá a narratív pszichológiának és a pozitív pszichológiának tapasztalatait összesítve keressük a kiégés megelőzésének komplex módját az irodalomterápiás folyamat során. Az interdiszciplináris elméleti részt az első gyakorlati tapasztalatok rövid összefoglalása követi. A cikk a Biblioterápia Szakiárnyú Továbbképzésen benyújtott és megvédett szakdolgozat átdolgozott és rövidített változata. | Burnout syndrome is assumed to be the primary reason for those in pedagogy to quit the profession, and is considered a well-researched and international problem, albeit with specific national variations. After two decades teaching at universities, collecting experiences in teachers training and education, we seek to subsume the symptoms of burnout especially in educational professions. The study describes the most important phenomena of burnout syndrome in pedagogical professions, and examines possible way to prevent it with help from therapeutical poetry methods. A series of literary therapeutic sessions seeks to develop deeper self-acknowledgement, to strengthen resilience and the handling of distress and to develop emotional regulation mechanisms. Based on the point of view of self-care, Jung’s theory of archetypes, and the subsuming experience of narrative psychology and positive psychology, the study researches complex methods of burnout prevention in literary therapy. The interdisciplinary theoretical part is followed by a subsumption of the first practical experiences. The text is a shorted and modified version of a final thesis handed in for Poetry Therapy Studies at the Catholic Péter Pázmány University.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: kiégés-tünetegyütes, megelőzés, self-care, önismeret, reziliencia, biblioterápia, burnout syndrome, prevention, self-care, self-acknowledgement, resilience, poetry therapy
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás > BF Psychology / lélektan
L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában
P Language and Literature / nyelvészet és irodalom > PN Literature (General) / irodalom általában
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 06 Mar 2025 14:02
Last Modified: 06 Mar 2025 14:02
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/216403

Actions (login required)

Edit Item Edit Item