Ladnai, Attiláné (2024) Eszközök és módszerek a hatékony inkluzív nevelés szolgálatában = Pedagogical Tools And Methods For Inclusive Education. MESTER ÉS TANÍTVÁNY, 2 (2). pp. 146-154. ISSN 1785-4342
|
Text
146-154_LadnaiAttilane_MT_2024_2.pdf - Published Version Available under License Creative Commons Attribution. Download (6MB) | Preview |
Abstract
Az inkluzív nevelés-oktatás célja, hogy minden tanuló számára megfelelő tanulási utakat és lehetőségeket biztosítson, tekintetbe véve a gyermekek egyéni képességeit, speciális nevelési igényeit, sajátos szükségleteit (Varga, 2012). A pozitív érzelmek előmozdítása csökkenti a tanulás miatt kialakuló stresszt és szorongást, különösen azoknál a tanulóknál, akik sajátos nevelési igénnyel rendelkeznek (Norrish et al., 2013). Seligman megközelítése a reziliencia fejlesztését is kiemeli, amely szintén kulcsfontosságú az inkluzív nevelési környezetben (Varga, 2012, Seligman, 2011). Amennyiben mindez tantárgyi integráció segítségével történik, úgy a tantervi keretek közé is könnyedén beépíthető. A közösségi érzés megtapasztalása, a társadalmi kapcsolatok erősítése tovább növelheti a marginalizált tanulók társadalmi befogadásának esélyét, támogatva az inkluzív nevelés célkitűzéseinek megvalósulását. Jelen munkában desk research módszerrel feltárt eszközöket és technikákat mutatunk be, melyek a középfokú oktatásban részt vevő diákok inkluzív szemléletű tudáselsajátítását támogathatják. Összességében elmondható, hogy a pozitív nevelés integrálása az inkluzív oktatásba lehetőséget nyújt az SNI-tanulók mentális egészségének javítására, erősségeik kiemelésére és a közösségi kapcsolatok erősítésére. Ezáltal az oktatás nemcsak a tanulók tanulási eredményeit, hanem általános jóllétüket is jelentősen támogatja, hozzájárulva az inkluzív oktatás sikerességéhez. | The aim of inclusive education is to provide appropriate learning pathways and opportunities for all students, taking into account children’s individual abilities, special educational needs and specific requirements. By building on learners’ strengths, educators increase their self-confidence and motivation, thus helping them to overcome barriers to learning (Seligman et al), Furthermore, promoting positive emotions reduces stress and anxiety about learning, particularly for learners with special educational needs (Norrish et al., 2013). Seligman’s approach also highlights the importance of developing resilience, which is crucial in an inclusive educational setting (Varga 2012, Seligman, 2011. Where this is done through subject integration, it can also be easily integrated into the curricular framework. Experiencing a sense of community and strengthening social connections can further enhance the social inclusion of marginalised learners, supporting the objectives of inclusive education. This paper presents tools and techniques explored through desk research to support inclusive learning for students in secondary education. Overall, the integration of positive education into inclusive education provides an opportunity to improve the mental health of students with special educational needs emphasize their strengths and strengthen community relationships. In this way, education not only improves students’ academic outcomes but also significantly enhances their overall well-being, contributing to the success of inclusive education.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | inkluzív oktatás, SNI, egyéni bánásmód, reziliencia, érzelmi jóllét, inclusive education, special needs children, individual treatment, resilience, emotional well-being |
Subjects: | L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 06 Mar 2025 14:00 |
Last Modified: | 06 Mar 2025 14:00 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/216404 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |