REAL

Centenáriumi útikalauz lettrista filmbarátoknak

G. Horváth, Mihály (2024) Centenáriumi útikalauz lettrista filmbarátoknak. APERTÚRA, 19 (4). pp. 131-161. ISSN 17877245

[img]
Preview
Text
Apertúra 2024 tél_Spitzer Noémi Fruzsina_Művészet és tudomány kapcsolata. Hommage à Neumann_ a Magyar Elektrográfiai Társaság és _a Neumann Társaság kiállításai.pdf

Download (42MB) | Preview
[img]
Preview
Text
Apertúra 2024 nyár G. Horváth Mihály_ Centenáriumi útikalauz lettrista filmbarátoknak.pdf - Published Version

Download (4MB) | Preview

Abstract

A lettrizmus a dadaista destrukció affirmatív leszármazottja volt, amit a Romániából emigráló avantgárd művész, Isidore Isou kezdeményezett az 1940-es évek közepén. Isou mozgalma Párizs Saint-Germain-des-Prés negyedében bontakozott ki, és hamar a párizsi irodalmi szcéna egyik legprovokatívabb mozgalmává vált. A felvilágosodás eszményében gyökerező irányzat célja a kultúra és az élet minden aspektusának átalakítása volt. Ennek a radikalizmusnak az egyik legkiemelkedőbb és legfelforgatóbb megnyilvánulása a kísérleti filmművészetben mutatkozott meg. A nemzetközileg kevésbé kutatott lettrista mozi jelentős hatást gyakorolt számos avantgárd filmkészítőre és modernista irányzatra. Befolyása nemcsak Párizsban érvényesült, leginkább Guy Debord szituacionizmusának és a Nouvelle Vague-nak közvetlen konkurenseként és előfutáraként, hanem nemzetközi szinten is, például olyan alkotók munkásságában, mint Stan Brakhage. Az 1950-es évek elején megjelenő lettrista mozi célja a kívülálló, lázadó ifjúság radikalizálása volt. A lettristák multimediális művészetkezelésükkel és kiterjesztett politikai gyakorlataikkal alapjaiban feszítették szét a mozgóképalapú vizuális kultúra határait. Pár év leforgása alatt csupán néhány mozgóképpel a lettrista kísérleti film megkérdőjelezett és újradefiniált mindent, amit korábban mozinak tekintettek. | Lettrism emerged as the creative offspring of Dadaist destruction, led by the avant-garde artist from Romania, Isidore Isou. Rising in the post-war wasps’ nest of the cult quarter Saint-Germain-des-Prés, Isou’s movement quickly became one of the most extreme driving forces of the Parisian literary scene. Rooted in the totalizing philosophy of the Enlightenment, Lettrism sought to transform all aspects of culture and life itself. Among its many subversive innovations, one of Lettrism’s greatest contributions was to the field of experimental cinema. The infamous Lettrist cinema had a massive—and yet often overlooked—impact on countless avant-garde filmmakers and modernist tendencies. Its influence extended not only across Paris (notably as a precursor to the rogue Lettrist Guy Debord’s Situationism and the Nouvelle Vague) but also internationally, influencing figures like Stan Brakhage. Emerging in the early 1950s, Lettrist cinema aimed to radicalize outsider youth, fundamentally expanding—and ultimately transcending—the limits of motion picturebased visual culture. In the span of just a few years and a handful of films, it challenged and redefined everything that had previously been understood as cinema. This essay provides an introductory overview of the cultural-political context and the short history of the frenzy of Lettrist experimental cinema. Written on the occasion of Isidore Isou’s 100th birthday, it reflects on his invisible legacy, which to this day exemplifies boundless and utopian creativity, artistic radicalism, and avant-garde emancipatory culture.

Item Type: Article
Subjects: P Language and Literature / nyelvészet és irodalom > PN Literature (General) / irodalom általában > PN1993 Motion Pictures / filmművészet
Depositing User: Dorottya Cseresnyés
Date Deposited: 10 Mar 2025 14:21
Last Modified: 10 Mar 2025 14:21
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/216645

Actions (login required)

Edit Item Edit Item