REAL

Az érzelmi kimerültség rizikó- és védőfaktorai a Kárpát-medencei oktatók körében: fókuszban a fizikai aktivitás = The risks and protective factors of emotional exhaustion of academics in the Carpathian Basin

Kovács, Klára and Hideg, Gabriella (2025) Az érzelmi kimerültség rizikó- és védőfaktorai a Kárpát-medencei oktatók körében: fókuszban a fizikai aktivitás = The risks and protective factors of emotional exhaustion of academics in the Carpathian Basin. ÖNKÉNTES SZEMLE, 5 (1). pp. 34-50. ISSN 2786-0620

[img]
Preview
Text
KOVACS_HIDEG_FEHER_OSZ_2025_01_34_50-0.pdf - Published Version

Download (482kB) | Preview

Abstract

Tanulmányunk célja, hogy feltárja öt Kárpát-medencei ország (Magyarország, Szlovákia, Románia, Szerbia és Ukrajna) felsőoktatási intézményeiben dolgozó oktatók érzelmi kimerültségét befolyásoló tényezőket (munkajellemzőket, stressz- és erőforrásokat), valamint a fizikai aktivitás különböző formáinak szerepét ezekben. Kutatási kérdéseink elméleti háttereként a munkakövetelmények és források elméletét (JD-R theory) alkalmaztuk. Elemzéseinkhez a Central and Eastern European Teachers in Higher Education (CEETHE 2023) adatbázist használtuk fel (N=821). A kérdőíves adatfelvétel célpopulációja az Észak-alföldi régió és a Dél-dunántúli régió felsőoktatási intézményeinek oktatói voltak, míg a szlovákiai, ukrajnai, romániai és szerbiai határon túli intézmények vizsgálatakor a kisebbségi magyar intézményeket céloztuk meg. Legfontosabb eredményünk, hogy az érzelmi kimerültség legerősebb rizikófaktorai a munkaterhelés, az oktatói szerepkörök sokfélesége, a munka-magánéleti konfliktusok és a zaklatás, míg a munkaelkötelezettség jelentős védőtényezőnek számít. További fontos eredmény, hogy ugyan a fizikai aktivitás különböző formái nem állnak közvetlen kapcsolatban a kiégéssel, de szignifikáns mértékben csökkentik a fenti stresszfaktorok negatív hatását. Tehát az önkéntesen vállalt, rendszeres fizikai aktivitásban, illetve társas rekreációs tevékenységekben való részvétel jótékony hatással van a munkavállalók mentális egészségére, munkahelyi jóllétére. Eredményeinket szélesebb kontextusba helyezve elmondható, hogy a különböző szervezeteknél önkéntesen dolgozók rendszeres fizikai aktivitása is hozzájárulhat kiégésük megelőzéséhez. | The aim of our study is to explore the role of workplace factors (job characteristics, stress sources and resources) and different forms of physical activity in emotional exhaustion among academics working in higher education institutions in five Carpathian Basin countries (Hungary, Slovakia, Romania, Serbia and Ukraine). As a theoretical background we used the Job Demands and Resources (JD-R) theory. For the analyses the Central and Eastern European Teachers in Higher Education (CEETHE 2023) database (N=821) was used. The target population for the questionnaire survey was academics from higher education institutions in the North Great Plain and South Transdanubian regions of Hungary, while the target population for the survey of institutions across the border in Slovakia, Ukraine, Romania and Serbia was Hungarian minority institutions. Our main findings are that the most important risk factors for emotional exhaustion are workload, diversity of teaching roles, work-life conflict and bullying, while work engagement is a significant protective factor. Another important finding is that various forms of physical activity, although not directly related to emotional exhaustion, significantly reduce the negative impact of these stressors. Thus, voluntarily engaging in regular physical activity and social recreational activities has a beneficial effect on employees' mental health and workplace well-being. Placing our results in a broader context, it can be said that the regular physical activity of volunteers working in various organizations may also contribute to preventing burnout.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: érzelmi kimerültség a munkában; munkahelyi stressz- és erőforrások; fizikai aktivitás, burnout; workplace stress sources and resources; physical activity
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás > BF Psychology / lélektan
L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 12 Mar 2025 14:12
Last Modified: 19 Sep 2025 21:40
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/216720

Actions (login required)

Edit Item Edit Item