Korom, Ágnes (2025) A digitális eszközök használatának hatása a gyermekek narratív készségének a fejlődésére : Szakirodalmi áttekintés = The impact of digital tools on the development of children’s narrative skills : Literature review. ANYANYELV-PEDAGÓGIA, 18 (1). pp. 12-25. ISSN 2060-0623
![]() |
Text
Anyp_XVIII_2025_1_2.pdf - Published Version Restricted to Repository staff only Download (426kB) | Request a copy |
Abstract
A narratív készségek kulcsszerepet játszanak az élmények, a gondolatok és az érzelmek kifejezésében, így meghatározzák az iskolai teljesítményt és a társas kapcsolatok sikerességét. E készségek fejlődését jelentősen befolyásolja a gyermek nyelvi környezete és az elsődleges gondozókkal való kapcsolat minősége. A digitalizáció terjedése azonban átalakítja a gyermekek nyelvi-kommunikációs környezetét, és ez kihat az anyanyelvi, így a narratív készségek fejlődésére is. A tanulmány áttekinti azoknak a hazai és nemzetközi kutatásoknak a főbb eredményeit, amelyek a digitális eszközök használatának narratív készségekre gyakorolt pozitív és negatív hatásai vizsgálták, figyelembe véve a gyermek életkorát, a használt tartalom típusát és a használat kontextusát (például aktív versus passzív részvétel, szülői támogatás, applikációk jellege). Kiemeli, hogy a digitális eszközök megfelelő használata hogyan támogathatja a narratív készségek fejlődését, míg nem megfelelő alkalmazásuk milyen kockázatokkal járhat. | Narrative skills play a key role in expressing experiences, thoughts, and emotions, and thus determine academic performance and the success of social relationships. The development of these skills is significantly shaped by a child’s linguistic environment and the quality of their relationship with primary caregivers. However, the spread of digitalization is transforming children’s linguistic and communicative environment, which in turn affects the development of their first language and narrative skills. This study reviews the main findings of both national and international research examining the positive and negative effects of digital tool use on narrative skills, taking into account factors such as the child’s age, the type of content consumed, and the context of use (e.g., active vs. passive participation, parental support, and the nature of applications). The review highlights how the appropriate use of digital tools can support the development of narrative skills, while also addressing the potential risks associated with improper usage.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | nyelvtudomány, pszicholingvisztika, anyanyelvi fejlődés, digitalizáció, narratív készségek, linguistics, psycholinguistics, first language development, digitalization, narrative skills |
Subjects: | P Language and Literature / nyelvészet és irodalom > P0 Philology. Linguistics / filológia, nyelvészet |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 01 Apr 2025 17:57 |
Last Modified: | 02 Apr 2025 09:06 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/217424 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |