Szeredi, Merse Pál (2024) Kassák Lajos, Uitz Béla és az „orosz anyag”: A konstruktivizmus recepciójának mikrotörténete a magyar avantgárd mozgalomban (1920–1922). Alba Regia: A Székesfehérvári Szent István Király Múzeum Évkönyve, 50 (20. pp. 283-305.
|
Text
2022_13_Szeredi_Merse_AR50.pdf - Published Version Download (9MB) | Preview |
Abstract
Kassák és a Ma nemzetközi kapcsolatrendszerének talán legproblematikusabb eleme 1920–1922-ben az új orosz művészet volt. A forradalmi Oroszország avantgárd művészetéről szinte semmilyen információ nem jutott el Európába 1920 előtt. A Kazimir Malevics által létrehozott, a futurizmus és kubizmus formakísérleteit egyaránt meg- haladó szuprematizmus, valamint az a folyamat, amely során Vlagyimir Tatlin, Alekszandr Rodcsenko, El Liszickij és társaik a geometrikus absztrakt formanyelvet a szocialista forradalom szolgálatába állították, a magyar Tanácsköztársaság szoros orosz kapcsolatai ellenére, Kassák számára is teljesen ismeretlen maradt. Kassák ellenben elkötelezett volt amellett, hogy a kortárs irodalom és képzőművészet teljes spektrumát megismerje és közvetítse. Tanulmányomban Kassák Lajos, Uitz Béla és a Ma-kör további tagjainak munkásságából vett példákon keresztül, valamint kevéssé ismert források feldolgozásával mutatom be az orosz avantgárd művészet befogadás- és hatástörténetét a magyar avantgárd mozgalomban a bécsi emigráció első éveiben, 1920 és 1922 között.
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | N Fine Arts / képzőművészet > N Visual arts (General) For photography, see TR / vizuális művészet általában |
Depositing User: | Merse Pál Szeredi |
Date Deposited: | 15 Apr 2025 08:16 |
Last Modified: | 15 Apr 2025 08:16 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/217783 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |