REAL

Evangélikus gimnáziumok szerepe a főnemesek oktatásában a dualizmus korában : 7 intézmény összehasonlító elemzése

Rébay, Magdolna Éva (2024) Evangélikus gimnáziumok szerepe a főnemesek oktatásában a dualizmus korában : 7 intézmény összehasonlító elemzése. PEDAGÓGIATÖRTÉNETI SZEMLE, 6 (1). pp. 101-116. ISSN 2415-9093

[img]
Preview
Text
pedagogiatorteneti-szemle-2024-06evf-01sz-101-116.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (703kB) | Preview

Abstract

A főnemesek dualizmus kori iskoláztatási szokásainak feltérképzése céljából az elmúlt évtizedben különböző fenntartásban álló gimnáziumok tanulói adatsorát tekintettük át elsősorban értesítők, másodsorban anyakönyvek alapján. Vizsgálatunkba hét evangélikus gimnáziumot is bevontunk: a budapestit, a pozsonyit, a selmecbányait, a békéscsabait és a szarvasit, valamint az eperjesit és a nyíregyházit. Megállapíthattuk az evangélikus tanulók arányának visszaszorulását, valamint a magyar nyelvi asszimiláció kibontakozását. Az iskolák között viszont jelentős különbségek is felfedezhetők, amelyek – megvizsgálva valamennyi evan-gélikus középiskolát – a tipizálás szükségességét vetítik előre. Az arisztokrata tanulók (összesen 149 fő a hét gimnáziumban) több mint harmada a pozsonyi intézményben tanult. A budapesti gimnáziumot választók fele izraelita felekezetű volt. A főnemes diákok többsége viszont a fen-ntartó egyházhoz tartozott és nem magán, hanem nyilvános tanulóként iratkozott be. Viszonylag sokan változtattak a tanulmányi státuszukon, ami az arisztokraták jobb anyagi helyzetéből fakadó rugalmasságára utal. Az egyes iskolákban jellemzően 2–4 évet töltöttek el, ami a nagyfokú intézményi mobilitást bizonyítja.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: dualizmus, iskolák hierarchiája, arisztokrácia, asszimiláció, mobilitás
Subjects: L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 06 May 2025 12:03
Last Modified: 06 May 2025 12:03
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/218564

Actions (login required)

Edit Item Edit Item