Rébay, Magdolna Éva (2024) Evangélikus gimnáziumok szerepe a főnemesek oktatásában a dualizmus korában : 7 intézmény összehasonlító elemzése. PEDAGÓGIATÖRTÉNETI SZEMLE, 6 (1). pp. 101-116. ISSN 2415-9093
|
Text
pedagogiatorteneti-szemle-2024-06evf-01sz-101-116.pdf - Published Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (703kB) | Preview |
Abstract
A főnemesek dualizmus kori iskoláztatási szokásainak feltérképzése céljából az elmúlt évtizedben különböző fenntartásban álló gimnáziumok tanulói adatsorát tekintettük át elsősorban értesítők, másodsorban anyakönyvek alapján. Vizsgálatunkba hét evangélikus gimnáziumot is bevontunk: a budapestit, a pozsonyit, a selmecbányait, a békéscsabait és a szarvasit, valamint az eperjesit és a nyíregyházit. Megállapíthattuk az evangélikus tanulók arányának visszaszorulását, valamint a magyar nyelvi asszimiláció kibontakozását. Az iskolák között viszont jelentős különbségek is felfedezhetők, amelyek – megvizsgálva valamennyi evan-gélikus középiskolát – a tipizálás szükségességét vetítik előre. Az arisztokrata tanulók (összesen 149 fő a hét gimnáziumban) több mint harmada a pozsonyi intézményben tanult. A budapesti gimnáziumot választók fele izraelita felekezetű volt. A főnemes diákok többsége viszont a fen-ntartó egyházhoz tartozott és nem magán, hanem nyilvános tanulóként iratkozott be. Viszonylag sokan változtattak a tanulmányi státuszukon, ami az arisztokraták jobb anyagi helyzetéből fakadó rugalmasságára utal. Az egyes iskolákban jellemzően 2–4 évet töltöttek el, ami a nagyfokú intézményi mobilitást bizonyítja.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | dualizmus, iskolák hierarchiája, arisztokrácia, asszimiláció, mobilitás |
Subjects: | L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 06 May 2025 12:03 |
Last Modified: | 06 May 2025 12:03 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/218564 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |