Ujváry, Gábor (2024) „Számolni akarunk a haladó korral és számolni akarunk a szülők egy igen számottevő részének óhajaival” : Klebelsberg Kuno és a középiskolák átalakításának háttere. PEDAGÓGIATÖRTÉNETI SZEMLE, 6 (2). pp. 7-23. ISSN 2415-9093
|
Text
ok-pedagogiatorteneti-szemle-2024-06evf-02sz-007-023.pdf - Published Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (468kB) | Preview |
Abstract
Trefort Ágoston 1883-as középiskolai törvényének megújítását a 20. század elejétől szorgalmazták a magyar oktatáspolitikában jártas szakemberek. 1906-ban és 1915-ben már a Vallás- és Közoktatásügyi Minisztériumban is tervezték a középiskolák reformját, az első világháború és az annak elvesztését követő folyamatok azonban gátolták ennek megvalósítását. 1921-ben Vass József kultuszminiszter kezdeményezte a korábbi rendszer átalakítását, amelyet aztán utódja, a magyar kulturális politika számos területét megújító Klebelsberg Kuno is felkarolt. Hosszas előkészületek és viták után 1924. április 4-én fogadta el a nemzetgyűlés a középiskolák trifurkációjáról (gimnázium, reálgimnázium, reáliskola) és az itt szerzett érettségi bizonyítványok egyenjogúsításáról szóló XI. törvénycikket, amely viszonylag rövid életű volt: 1934-ben a középiskolák egységességét kimondó XXI. törvénycikk váltotta föl.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Klebelsberg Kunó; középiskola; |
Subjects: | L Education / oktatás > LB Theory and practice of education / oktatás elmélete és gyakorlata > LB1603 Secondary Education. High schools / középfokú oktatás |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 06 May 2025 12:08 |
Last Modified: | 06 May 2025 12:08 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/218568 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |