REAL

„Számolni akarunk a haladó korral és számolni akarunk a szülők egy igen számottevő részének óhajaival” : Klebelsberg Kuno és a középiskolák átalakításának háttere

Ujváry, Gábor (2024) „Számolni akarunk a haladó korral és számolni akarunk a szülők egy igen számottevő részének óhajaival” : Klebelsberg Kuno és a középiskolák átalakításának háttere. PEDAGÓGIATÖRTÉNETI SZEMLE, 6 (2). pp. 7-23. ISSN 2415-9093

[img]
Preview
Text
ok-pedagogiatorteneti-szemle-2024-06evf-02sz-007-023.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (468kB) | Preview

Abstract

Trefort Ágoston 1883-as középiskolai törvényének megújítását a 20. század elejétől szorgalmazták a magyar oktatáspolitikában jártas szakemberek. 1906-ban és 1915-ben már a Vallás- és Közoktatásügyi Minisztériumban is tervezték a középiskolák reformját, az első világháború és az annak elvesztését követő folyamatok azonban gátolták ennek megvalósítását. 1921-ben Vass József kultuszminiszter kezdeményezte a korábbi rendszer átalakítását, amelyet aztán utódja, a magyar kulturális politika számos területét megújító Klebelsberg Kuno is felkarolt. Hosszas előkészületek és viták után 1924. április 4-én fogadta el a nemzetgyűlés a középiskolák trifurkációjáról (gimnázium, reálgimnázium, reáliskola) és az itt szerzett érettségi bizonyítványok egyenjogúsításáról szóló XI. törvénycikket, amely viszonylag rövid életű volt: 1934-ben a középiskolák egységességét kimondó XXI. törvénycikk váltotta föl.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: Klebelsberg Kunó; középiskola;
Subjects: L Education / oktatás > LB Theory and practice of education / oktatás elmélete és gyakorlata > LB1603 Secondary Education. High schools / középfokú oktatás
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 06 May 2025 12:08
Last Modified: 06 May 2025 12:08
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/218568

Actions (login required)

Edit Item Edit Item