REAL

Az 1924. évi középiskolai törvény és a református egyház

Rébay, Magdolna Éva (2024) Az 1924. évi középiskolai törvény és a református egyház. PEDAGÓGIATÖRTÉNETI SZEMLE, 6 (2). pp. 34-46. ISSN 2415-9093

[img]
Preview
Text
ok-pedagogiatorteneti-szemle-2024-06evf-02sz-034-046.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (597kB) | Preview

Abstract

Kutatásunkban az 1924. évi középiskolai törvény református fogadtatását mutatjuk be három kérdésre fókuszálva, melyek az intézményhálózat racionalizálása, az iskolatípus megválasztása és a lányok fiú-középiskolai tanulmányai. Forrásaink egyházi értekezletek jegyzőkönyvei voltak. Eredményeink alapján autonómiájára hivatkozva a református egyház mind a három kérdésében sikeresen keresztül vitte akaratát a kormányzattal szemben. Nem került sor református középiskola bezárására, s több református fiú-középiskola reálgimnázium helyett gimnázium maradhatott. A vallás- és közoktatásügyi miniszter tehát végül a felekezeti érde-kekre tekintettel volt. Érdekes, hogy volt, ahol sikerült elérni a református egyháznak a gimnáziumi és reálgimnáziumi párhuzamos osztály engedélyezését (Sárospatak, az angol nyelvű oktatásra hivatkozva), volt, ahol nem (Debrecen és Pápa). A leányok státusza pedig az állami szabályozástól eltérően nyilvános tanuló is lehetett azokban a református fiú-középiskolákban, amelyek székhelyen nem volt református leány-középiskola.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: gimnázium, 1924. évi középiskolai törvény, református egyház, koedukáció, Magyarország
Subjects: D History General and Old World / történelem > D0 History (General) / történelem általában
L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 06 May 2025 12:15
Last Modified: 06 May 2025 12:15
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/218571

Actions (login required)

Edit Item Edit Item