REAL

Az ágencia ideológiakritikája a videójátékban : Az Inside procedurális retorikája

Csönge, Tamás (2021) Az ágencia ideológiakritikája a videójátékban : Az Inside procedurális retorikája. APERTÚRA, 16 (3). ISSN 1787-7245

[img]
Preview
Text
Apertura2021tavasz_CsongeTamas_AzInsideproceduralisretorikaja.pdf - Published Version

Download (891kB) | Preview

Abstract

A tanulmány a játékosi ágencia nyújtotta lehetőségek és korlátok tematizálásából fakadó ideológiakritikus attitűdöt vizsgálja a dán Playdead által fejlesztett önreflexív platformpuzzle játék, az Inside (2016) procedurális retorikáján keresztül. Ian Bogost nyomán procedurális retorikának nevezzük a meggyőzésnek, illetve érvelésnek azt az innovatív módját, amelyben egy eszme vagy gondolat verbális vagy audiovizuális kommunikációja és befogadó általi passzív fogyasztása helyett a játékok szabályaikon alapuló folyamataik és az ezekre épülő játékosi aktivitás által fejtik ki hatásukat, illetve igyekeznek meggyőzni a velük interaktív viszonyba lépő játékost sugalmazott igazságaikról. A tanulmány arra igyekszik rámutatni, hogy a játék a mechanikus és külső referenciával rendelkező (ábrázoló, narratív) elemei közötti ludonarratív összhang segítségével miként hoz létre analógiákat a játékosi kontroll logikája, a mainstream videójátékok működésmódja, illetve a neoliberális társadalmi rend által fenntartott kontrollérzet között.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: politikai ideológia; narratológia; videojáték;
Subjects: A General Works / általános művek > AZ History of Scholarship The Humanities / tudománytörténet, bölcsészet
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 12 May 2025 11:17
Last Modified: 12 May 2025 11:17
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/218723

Actions (login required)

Edit Item Edit Item