Csönge, Tamás (2021) Az ágencia ideológiakritikája a videójátékban : Az Inside procedurális retorikája. APERTÚRA, 16 (3). ISSN 1787-7245
|
Text
Apertura2021tavasz_CsongeTamas_AzInsideproceduralisretorikaja.pdf - Published Version Download (891kB) | Preview |
Abstract
A tanulmány a játékosi ágencia nyújtotta lehetőségek és korlátok tematizálásából fakadó ideológiakritikus attitűdöt vizsgálja a dán Playdead által fejlesztett önreflexív platformpuzzle játék, az Inside (2016) procedurális retorikáján keresztül. Ian Bogost nyomán procedurális retorikának nevezzük a meggyőzésnek, illetve érvelésnek azt az innovatív módját, amelyben egy eszme vagy gondolat verbális vagy audiovizuális kommunikációja és befogadó általi passzív fogyasztása helyett a játékok szabályaikon alapuló folyamataik és az ezekre épülő játékosi aktivitás által fejtik ki hatásukat, illetve igyekeznek meggyőzni a velük interaktív viszonyba lépő játékost sugalmazott igazságaikról. A tanulmány arra igyekszik rámutatni, hogy a játék a mechanikus és külső referenciával rendelkező (ábrázoló, narratív) elemei közötti ludonarratív összhang segítségével miként hoz létre analógiákat a játékosi kontroll logikája, a mainstream videójátékok működésmódja, illetve a neoliberális társadalmi rend által fenntartott kontrollérzet között.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | politikai ideológia; narratológia; videojáték; |
Subjects: | A General Works / általános művek > AZ History of Scholarship The Humanities / tudománytörténet, bölcsészet |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 12 May 2025 11:17 |
Last Modified: | 12 May 2025 11:17 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/218723 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |