REAL

„Én, engem és magam”: A home movie kísérteties hatásáról

Vivian, Sobchack (2021) „Én, engem és magam”: A home movie kísérteties hatásáról. APERTÚRA, 16 (2). ISSN 1787-7245

[img]
Preview
Text
Apertura2021tel_VivianSobchack_Enengemesmagam__Ahomemoviekisertetieshatasarol.pdf - Published Version

Download (1MB) | Preview

Abstract

A home movie attitűd egyike a filmes identifikáció Jean-Pierre Meunier által megjelölt három modalitásának, amellyel A filmes tapasztalat struktúrái: a filmes azonosulás (Les Structures de l’expérience filmique: L’identification filmique, 1969) című kötetében foglalkozik. Jelen esszé egyrészt próbára teszi ezt az elméletet, másrészt pedig lerója tiszteletét Meunier heurisztikus fenomenológiai meglátásai előtt. Azokra az esetekre koncentrál, amelyekben a home movie nézőjének képernyőn kívüli énképe [self-image] hirtelen találkozik a képernyőn szereplő képi önmagával [image-self]: ezen azonosulás szerkezete pedig egészen különbözik azoktól az esetektől, amikor a képernyőn megjelenő más személyekkel azonosulunk. Gyakran kísértetiesként éljük meg ezt a helyzetet, így ez nem csupán egy apró különbség, hanem akár át is alakíthatja azt, amit Meunier a home movie tapasztalat alapvető jellemzőjének és általános fenomenológiai tapasztalatának tart.

Item Type: Article
Subjects: A General Works / általános művek > AZ History of Scholarship The Humanities / tudománytörténet, bölcsészet
N Fine Arts / képzőművészet > N Visual arts (General) For photography, see TR / vizuális művészet általában
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 12 May 2025 11:19
Last Modified: 12 May 2025 11:19
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/218732

Actions (login required)

Edit Item Edit Item