Czeglédi, Csaba (2015) Az idegennyelv-oktatás elméleti beágyazottságáról a nyelvtanárképzés szemszögéből = The theory or no theory (non)-issue in foreign language teacher education. ALKALMAZOTT NYELVÉSZETI KÖZLEMÉNYEK, 10 (2). pp. 16-40. ISSN 1788-9979
|
Text
ISSN_1788-9979_vol_10_no_2_2015_016-040.pdf - Published Version Download (647kB) | Preview |
Abstract
A dolgozat az idegennyelv-oktatás és idegennyelvtanár-képzés néhány általános kérdését tárgyalja. Az idegennyelv-oktatás elméleti meghatározottsága alapján amellett érvel, hogy az idegennyelvtanár-képzés természetes feladata, hogy szilárd elméleti alapokat nyújtson a tanárjelölteknek, amely nemcsak abban segíti őket, hogy minél mélyebben megértsék például a nyelv, a nyelvelsajátítás, a nyelvhaszná-lat, a tanulás és a megismerés természetét és nyelvpedagógiai jelentőségét, hanem abban is, hogy meg-konstruálják saját nyelvpedagógiai elméletüket, és képesek legyenek annak folytonos ellenőrzésére és esetleges módosítására. A dolgozat rámutat a tanítás és tanárképzés „gyakorlatorientált” és elméletel-lenes felfogásának, különösen az „elméleti” oktatást felváltani hivatott ún. „reflektív gyakorlat” nevet viselő doktrínának néhány alapvető ellentmondására és az ezekből adódó kockázatokra. Röviden tár-gyalja a kommunikatív nyelvoktatási mozgalom hagyományos kulcsfogalmait, és rámutat néhány ezek-kel kapcsolatos tisztázatlanságra, illetve félreértésre. A dolgozat egyik fő mondanivalója az, hogy a „Tanítsunk-e elméletet a tanárképzésben vagy ne?” valójában alapvető félreértésekből adódó értelmet-len álkérdés.
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | P Language and Literature / nyelvészet és irodalom > P0 Philology. Linguistics / filológia, nyelvészet |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | Barbara Nagy |
Date Deposited: | 13 May 2025 11:22 |
Last Modified: | 13 May 2025 11:22 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/218779 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |