REAL

A közösség ereje: fiatal oktató-kutatók kollektív megküzdési gyakorlata a növekvő kutatási elvárások tükrében

Toarniczky, Andrea and Kun, Zsuzsanna and Juhászné Klér, Andrea (2025) A közösség ereje: fiatal oktató-kutatók kollektív megküzdési gyakorlata a növekvő kutatási elvárások tükrében. EDUCATIO, 34 (1). pp. 20-36. ISSN 1216-3384

[img]
Preview
Text
article-p4.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (260kB) | Preview

Abstract

Jelen tanulmányunk célja, hogy mélyebb megértést nyújtson arról, hogyan birkóznak meg a fiatal oktató-kutatók (Early Career Academics, ECAs) a velük szemben támasztott növekvő kutatási teljesítményelvárásokkal. A cikk gondolatmenete a releváns szakirodalomban azonosított két kutatási hiányosságot kívánja orvosolni: egyrészt az egyéni megküzdésre való kizárólagos fókuszt, amely nem kérdőjelezi meg az egyénre hárított teljes felelősség jelenségét, másrészt a fiatal oktató-kutatók passzív, támogatáselfogadóként való jellemzését, amely figyelmen kívül hagyja a kölcsönös kollegiális kapcsolatok aktív keresésének és kialakításának kezdeményezését. A kutatás új megközelítést alkalmaz, és a kollektív megküzdés keretében vizsgálja a fiatal oktató-kutatók megküzdési gyakorlatát, ily módon kiegészítve az egyéni megküzdést vizsgáló kutatási eredményeket. A tanulmány két lépésben kívánja orvosolni a megfogalmazott hiányosságokat: (1) feltérképezi a csoportszintű kollektív megküzdési stratégiákat, amelyek természetüknél fogva megkérdőjelezik a teljes felelősség egyénre hárítását, valamint (2) a fiatal oktató-kutatókat a kollektív megküzdés proaktív közreműködőiként jellemzi, és ily módon mint lényegi egyéni megküzdési taktika túlmutat a társas támogatáson. A kollektív megküzdésben való részvétel és annak kezdeményezése olyan eszközként értelmezhető, amely lehetővé teszi a fiatal oktató-kutatók számára, hogy újraértelmezzék és átalakítsák az akadémiai környezet főbb jellemzőit anélkül, hogy nyíltan ellenállnának – ezáltal elkerülve annak veszélyét, hogy sebezhetőkké váljanak a rendszerrel szemben.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: kollektív megküzdés; fiatal oktató-kutató (ECA); teljes egyéni felelősségvállalás
Subjects: L Education / oktatás > LB Theory and practice of education / oktatás elmélete és gyakorlata > LB2300 Higher Education / felsőoktatás
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 14 May 2025 07:44
Last Modified: 14 May 2025 07:44
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/218819

Actions (login required)

Edit Item Edit Item