REAL

A nyelvi tudatosság szerepe az anyanyelvi nevelésben, az olvasástanulásban és az idegennyelv-tanulásban = The Role of Language Awareness in Language Education, Learning to Read and Foreign Language Learning

Juhász, Valéria (2022) A nyelvi tudatosság szerepe az anyanyelvi nevelésben, az olvasástanulásban és az idegennyelv-tanulásban = The Role of Language Awareness in Language Education, Learning to Read and Foreign Language Learning. ALKALMAZOTT NYELVÉSZETI KÖZLEMÉNYEK, 15 (1). pp. 7-23. ISSN 1788-9979

[img]
Preview
Text
ISSN_1788-9979_vol_15_no_1_2022_007-023.pdf - Published Version

Download (547kB) | Preview

Abstract

A tanulmány célja, hogy rámutasson, az anyanyelvi nevelés/idegennyelv-tanulás során hogyan jelenhetnek meg az explicit tanítások a nyelvről, például a kisgyermekkori képeskönyv-nézegetési interakciókon vagy az egyéb literációs (írás-olvasásra irányuló) tevékenységeken keresztül, illetve később, az írás-olvasás tanulást közvetlenül megelőző szakaszban az anyanyelvi tudatosság/metanyelvi tudatosság tanításán keresztül. A tanulmány-ban tisztázom a nyelvi és metanyelvi tudatosság fogalmát, összetevőit, valamint részletezem ezek olvasástanulásban, idegennyelv-tanulásban játszott szerepét. Keretként használom az olvasás egyszerű modelljét, amely mentén értelmezem, hogy az adott nyelvi tudatossági szint az olvasási képességnek mely részét (dekódolás vagy nyelvi megértés) támogatja, mindezeket összekapcsolom a közös olvasások során alkalmazott kódorientált vagy jelentésorientált tevékenységekkel, amelyek hozzájárulnak a bontakozó írásbeliséghez, és amelyek kategorizálása megalkotta Sénéchal és munkatársai Otthoni literációs modelljét.

Item Type: Article
Subjects: P Language and Literature / nyelvészet és irodalom > P0 Philology. Linguistics / filológia, nyelvészet
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: Barbara Nagy
Date Deposited: 22 May 2025 19:51
Last Modified: 22 May 2025 19:57
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/219287

Actions (login required)

Edit Item Edit Item