Bognár, László (2025) Így szoktuk elrontani az oktatási felméréseinket a statisztikai elemzéseknél és az azokból levont következtetéseknél. DUNAKAVICS, 13 (4). pp. 5-19. ISSN 2064-5007
|
Text
18601.pdf - Published Version Download (181kB) | Preview |
Abstract
Az oktatási felmérések statisztikai elemzése során számos lehetőségünk van arra, hogy hibát kövessünk el és téves következtetéseket vonjunk le – és sokszor élünk is ezekkel a lehetőségekkel. Ez a cikk a leggyakoribb hibákat tárgyalja, amelyeket elkövethetünk, miközben azt gondoljuk, hogy pontos elemzéseket végzünk. Bemutatja a tervezett kísérletek és a megfigyeléses adatok közötti különbségeket, valamint a legkedveltebb statisztikai módszerek – mint a t-próba, ANOVA, korreláció, regresszió és khi-négyzetpróba – alkalmazásánál elkövetett tipikus hibákat. Kiemelt figyelmet fordítunk a statisztikai feltételezések ellenőrzésére, a normalitás vizsgálatára, a függetlenég vizsgálatára, és az adatok megbízhatóságára, mert ahogy mondani szokták: a statisztika nem hazudik, de miért ne segítenénk neki egy kicsit.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | ANOVA; Statisztikai elemzés; korreláció; |
Subjects: | H Social Sciences / társadalomtudományok > HA Statistics / statisztika L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 19 Jun 2025 08:39 |
Last Modified: | 19 Jun 2025 08:39 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/220066 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |