REAL

Így szoktuk elrontani az oktatási felméréseinket a statisztikai elemzéseknél és az azokból levont következtetéseknél

Bognár, László (2025) Így szoktuk elrontani az oktatási felméréseinket a statisztikai elemzéseknél és az azokból levont következtetéseknél. DUNAKAVICS, 13 (4). pp. 5-19. ISSN 2064-5007

[img]
Preview
Text
18601.pdf - Published Version

Download (181kB) | Preview

Abstract

Az oktatási felmérések statisztikai elemzése során számos lehetőségünk van arra, hogy hibát kövessünk el és téves következtetéseket vonjunk le – és sokszor élünk is ezekkel a lehetőségekkel. Ez a cikk a leggyakoribb hibákat tárgyalja, amelyeket elkövethetünk, miközben azt gondoljuk, hogy pontos elemzéseket végzünk. Bemutatja a tervezett kísérletek és a megfigyeléses adatok közötti különbségeket, valamint a legkedveltebb statisztikai módszerek – mint a t-próba, ANOVA, korreláció, regresszió és khi-négyzetpróba – alkalmazásánál elkövetett tipikus hibákat. Kiemelt figyelmet fordítunk a statisztikai feltételezések ellenőrzésére, a normalitás vizsgálatára, a függetlenég vizsgálatára, és az adatok megbízhatóságára, mert ahogy mondani szokták: a statisztika nem hazudik, de miért ne segítenénk neki egy kicsit.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: ANOVA; Statisztikai elemzés; korreláció;
Subjects: H Social Sciences / társadalomtudományok > HA Statistics / statisztika
L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 19 Jun 2025 08:39
Last Modified: 19 Jun 2025 08:39
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/220066

Actions (login required)

Edit Item Edit Item