REAL

A konfliktus, ami összeköt : Iskolai konfliktuskezelési kultúra és attitűd

Mizerák, Eszter Ágnes (2025) A konfliktus, ami összeköt : Iskolai konfliktuskezelési kultúra és attitűd. DUNAKAVICS, 13 (3). pp. 47-58. ISSN 2064-5007

[img]
Preview
Text
18625.pdf - Published Version

Download (673kB) | Preview

Abstract

Az elmúlt években számos megváltozott életkörülmény jelen­tett kihívást a serdülő korosztály számára és a többletterhelés következmé­nyeit kifejezetten megérezték a tanulók. Az iskolában és a családokban is számtalan vitás helyzetet kell megélniük. Ezért egyre határozottabb az igény a tudatos konfliktuskezelési módszerek ismeretére és alkalmazására. A téma aktualitása, hogy a nevelési, oktatási intézményeknek kiemelt szere­pet kell vállalniuk a vitás helyzetek kezelési módjainak bemutatásában. A tanulmány célja a DUE Bánki Donát Technikumba érkező 9. osztályos diá­kok konfliktushoz való viszonyulásának, konfliktuskezelési kultúrájának és a konfliktusra adott reakciójának feltérképezése. A munka arra keresi a választ, hogy a fiatalok milyen tudással rendelkeznek a konfliktus természetéről és dinamikájáról az intézménybe érkezéskor, továbbá, hogy a korosztály tudása, hozzáállása a témához fejleszthető-e. A kutatás módszertana egyrészt a kvantitatív kutatási módszer, a kérdőíves felmérés, ami széleskörű mintavételre adott lehetőséget, másrészt a kvalitatív kutatási módszer, a megfigyelés, mely során látható és megtapasztalható volt az alanyok tényleges viselkedése a konfliktushelyzetben. A 2024 szeptembe­rében lezajlott adatgyűjtés a Technikumban 94 fő 9. osztályos tanulót helye­zett fókuszba. Az eredmények alapján bemutatásra kerül a konfliktus meglétén túl a tanulók konfliktuskezelési kultúrája és az iskolai szituációkban keletkező lehetséges összetűzések. A kutatáson alapuló tanulmány fontos következtetése, hogy a tanulók találkoznak a konfliktussal az iskolai életben és nem feltétlen talál­nak megoldást vitás ügyeikben, továbbá igénylik a szakszerű támogatást ezen helyzetekben és nyitottak a békés vitarendezés elsajátítására. Összegzésként a munka eredménye hasznosítható a szakképző intézmények számára, hogy jobban megértsék diákjaik konfliktuskezelési szokásait, és olyan programokat fejlesszenek ki, amelyek támogatják a hatékonyabb vitarendezést, javítva ezzel a tanulói közösségek légkörét és a diákok érzelmi fejlődését. Javaslattétel az eredmények alapján, hogy a jövőben kerüljön kialakításra egy oktatásspecifikus konfliktus­kezelési intervenció az iskolákban.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: Konfliktuskezelés, iskolai konfliktus, iskolai nevelés, békés vitarendezés
Subjects: H Social Sciences / társadalomtudományok > HM Sociology / társadalomkutatás
L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 21 Jun 2025 11:01
Last Modified: 21 Jun 2025 11:01
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/220160

Actions (login required)

Edit Item Edit Item