Polónyi, István (2025) Felnőtt olvasás-értés, tudástőke és gazdasági növekedés = Adult Reading Literacy, Knowledge Capital and Economic Growth. KÖZ-GAZDASÁG, 20 (2). pp. 17-33. ISSN 1788-0696
|
Text
1591-ArticleText-5840-2-10-20250630.pdf - Published Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial. Download (614kB) | Preview |
Abstract
A tanulmány a felnőtt írásbeliség (literacy) mérésének áttekintése után azt vizsgálja meg, hogy annak eredménye – amit tudástőkének neveznek – mennyiben különbözik a humán tőkétől. Azt is elemzi az írás, hogy a felnőtt írásbeliség által mért tudástőke milyen kapcsolatban van a gazdasági növekedéssel, felvillantva röviden a kérdéskör körüli vitákat. A cikk kitér a tudástőke és a gazdasági fejlettség kapcsolatának hazai jellemzőire is. Befejezésül a tanulmány felvillantja a felnőtt írásbeliség európai helyzetét, problémáit és mint azok megoldási lehetőségét, a felnőttképzést. Az elemzés rámutat a hazai felnőtt írásbeliség kompetenciájának (azaz a magyar tudástőke) nemzetközi összehasonlításban tapasztalható lemaradására, továbbá a felnőttképzés fontosságára, amely képes növelni a versenyképességet, a foglalkoztathatóságot, de a demokráciát is. | After reviewing the measurement of adult literacy, this paper examines how its outcome – referred to as knowledge capital – differs from human capital. It also analyses the relationship between knowledge capital, as measured by adult literacy, and economic growth, briefly highlighting the debates surrounding this issue. Furthermore, the paper explores the domestic characteristics of the relationship between knowledge capital and economic development. Finally, it sheds light on the state of adult literacy in Europe, the associated challenges, and adult education as a potential solution. The analysis highlights the lagging performance of adult literacy competencies in Hungary (i.e., Hungarian knowledge capital) in international comparison. This underlines the importance of adult education, which can enhance not only competitiveness and employability but also support democratic engagement.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | felnőtt írásbeliség (literacy) mérése, PIAAC, tudástőke, gazdasági fejlődés, adult literacy measurement, PIAAC, knowledge capital, economic development |
Subjects: | H Social Sciences / társadalomtudományok > H Social Sciences (General) / társadalomtudomány általában L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 07 Jul 2025 14:36 |
Last Modified: | 07 Jul 2025 14:36 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/220851 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |