Gerák, Zsófia (2025) Szövegolvasási stratégiák az életkor függvényében: egy szemmozgáskövetéses vizsgálat tanulságai = Reading strategies across age groups: Insights from an eye-tracking study. ANYANYELV-PEDAGÓGIA, 18 (2). pp. 1-21. ISSN 2060-0623
| ![[img]](https://real.mtak.hu/style/images/fileicons/text.png) | Text Anyp_XVIII_2025_2_1.pdf - Published Version Restricted to Repository staff only Download (4MB) | 
Abstract
A szövegértés a tanulási folyamatban kiemelkedően fontos képesség. A diákok szövegértésiképességének a javítására számos célzottan fejlesztő szövegértési feladatsor létezik, arrólazonban, hogy a különböző évfolyamon tanuló diákok hogyan olvasnak, még kevés ismeretünkvan. A jelen tanulmány egy szemmozgáskövetéses vizsgálat eredményeit mutatja be. A kutatáscélja az, hogy feltérképezze, hogyan olvasnak lineáris szövegeket, milyen olvasási stratégiákatalkalmaznak a köznevelésben tanuló diákok. A mérés az 5., a 6., a 7. és a 9. évfolyamon 27 tanulóbevonásával és Tobii szemmozgáskövető eszköz segítségével valósult meg. A kutatás eredményeialapján a kevésbé gyakorlottan olvasó tanulók a három vizsgált gondolati műveletet igénylőkérdésekre azonos stratégiával keresték a választ a szövegben. Az eredmények rámutattak arrais, hogy az olvasási stratégiákat érdemes az iskolai nevelés minden szakaszában, már az alsóbbévfolyamokon is tanítani. | Reading comprehension is a crucial skill in the learning process. Although numerous targeted exercises exist to enhance students’ reading comprehension, there is still limited understanding of how students at different grade levels actually read. This study presents the findings of an eyetracking investigation. The aim of the research was to explore how students in public education read linear texts and what reading strategies they employ. The research involved 27 students from grades 5, 6, 7, and 9, using a Tobii eye-tracking device. Results indicate that less experienced readers tended to apply the same reading strategy when searching for answers to three types of questions requiring distinct cognitive operations. The findings also suggest that reading strategies should be explicitly taught at all stages of schooling, starting from the lower grades.
| Item Type: | Article | 
|---|---|
| Uncontrolled Keywords: | anyanyelv-pedagógia, olvasás, szövegértés, olvasási stratégia, szemmozgáskövető vizsgálat, first language pedagogy, reading, reading comprehension, reading strategy, eye-tracking study | 
| Subjects: | P Language and Literature / nyelvészet és irodalom > P0 Philology. Linguistics / filológia, nyelvészet | 
| SWORD Depositor: | MTMT SWORD | 
| Depositing User: | MTMT SWORD | 
| Date Deposited: | 10 Jul 2025 13:02 | 
| Last Modified: | 10 Jul 2025 13:02 | 
| URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/220955 | 
Actions (login required)
|  | Edit Item | 



