Simon, Zoltán (2025) Az antropológia lehetőségei kutatótanári szerepkörben. In: Komplex pedagógia : Válogatás a Pedagógiai Szakbizottság tagjainak a munkáiból Magyar Tudományos Akadémia Miskolci Területi Bizottság. Eszterházy Károly Katolikus Egyetem Líceum Kiadó, pp. 165-183.
|
Text
165_183_Simonm.pdf - Published Version Download (12MB) | Preview |
Abstract
Dolgozatomban a kulturális antropológia módszertani apparátusát segítségül hívva kívánok reflektálni kutatótanári pályázatomra, (szak)módszertani lehetőségeire. A pedagógiai kultúraváltás folyamata kezd intenzívebbé válni, minden pedagógiai megújulás központi kérdésévé vált napjainkban. A pedagógiai gondolkodásnak túl kell lépnie saját történetileg kialakult konvencióin, ehhez új teóriákat kell segítségül hívnia. Megy győződésem, hogy a pedagógiai kihívások antropológiai megközelítése nemcsak egy egy kutató személyes kutatási feladata lehet, hanem a neveléstudomány és a kulturális antropológia közös kulcsterülete is, szintézisteremtő képességgel. A pedagógiai antropológia módszertani bázisa él, gyakorlata működik – magyarországi pedagógiai kutatásokon belül is –, igaz, hogy nem olyan régóta, illetve az ered mények applikálása széttöredezettséget mutat. A pedagógiai antropológiára mindezek ellenére nem lehet azt mondani, hogy kevés köze lenne a közvetlen nevelési gyakorlathoz, mint ahogy az sem állítható, hogy a pedagógiai gyakorlatra nem reflektál, vagy a pedagógiai cselekvés szempontjából nem tölt be normatív funkciót.
| Item Type: | Book Section |
|---|---|
| Uncontrolled Keywords: | pedagógiai antropológia, akciókutatás, kvalitatív kutatás, enkulturáció |
| Subjects: | L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában |
| Depositing User: | Tibor Gál |
| Date Deposited: | 23 Jul 2025 08:43 |
| Last Modified: | 24 Jul 2025 06:15 |
| URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/221426 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |




