REAL

Az algoritmikus gondolkodás teszt és az algoritmikus gondolkodás skálák magyar nyelvű adaptációja

Aranyi, Gábor and Schrőter, Petra and P. Remete, Eszter and Pachner, Orsolya and Kemény, Ferenc (2025) Az algoritmikus gondolkodás teszt és az algoritmikus gondolkodás skálák magyar nyelvű adaptációja. MAGYAR PSZICHOLÓGIAI SZEMLE, 80 (2). pp. 275-300. ISSN 0025-0279

[img]
Preview
Text
0016-article-p275.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (1MB) | Preview

Abstract

Háttér és célkitűzések: Az algoritmikus gondolkodás (Computational Thinking; CT) a hatékony ember-számítógép interakciók alapját képező problémamegoldó készségek csoportját jelenti, amely egyre növekvő jelentőséggel bír az oktatásban és a mindennapi életben. A CT megbízható mérése különösen fontos az oktatásfejlesztés szempontjából. Tanulmányunk a CT fogalmának rövid áttekintését követően bemutatja a CT két standardizált mérőeszközének magyar nyelvű adaptációját. Módszer: A CT teljesítmény mérésére magyar nyelvre fordítottuk a 28 tételes algoritmikus gondolkodás tesztet (Computational Thinking test; CTt), valamint annak 5, felnőttek számára nehezített tételét. A CT önbevallásos mérésére elkészítettük az algoritmikus gondolkodás skálák (Computational Thinking Scales; CTS) magyar fordítását. A fordítási folyamatot követően az eszközöket 203 magyar egyetemi hallgató adatán, klasszikus tesztelméleti alapon, megerősítő faktorelemzéssel teszteltük. Eredmények: A magyar CTt egydimenziós, megfelelő diszkriminációs erővel bíró, megbízható mérési eszköznek bizonyult. Az ötdimenziós, 29 tételt tartalmazó CTS-t a szakirodalom és a faktorelemzés alapján 15 tételesre redukáltuk. A magyar CTS faktorstruktúrája megerősítést nyert, a teljes skála megbízhatónak bizonyult, ugyanakkor az alskálák külön használata megbízhatósági és diszkriminációs érvényességi elemzések alapján csak korlátozott mértékben javasolt. Következtetések: A standardizált CT-mérés kulcsfontosságú mind az oktatás, mind a CT és annak pszichológiai korrelátumai közötti összetett összefüggések feltérképezése szempontjából. A CTt és CTS magyar változatai alkalmazhatók felnőttek vizsgálatára a felnőttoktatásban, továbbképzésben és munkahelyi kiválasztásban. A CT vizsgálatát célzó kutatási programunk következő lépése a CT mérőeszközök alkalmazása és értékelése magyar középiskolás diákok körében.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: lgoritmikus gondolkodás; algoritmikus gondolkodás teszt; algoritmikus gondolkodás skálák; tesztadaptáció; pszichometria; megerősítő faktorelemzés;
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás > BF Psychology / lélektan
L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 24 Aug 2025 12:51
Last Modified: 24 Aug 2025 12:51
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/222680

Actions (login required)

Edit Item Edit Item