REAL

Az Európai Unió döntéseinek minősége és a tagállami szuverenitás = The quality of EU decisions and national sovereignty

Herman, János (2024) Az Európai Unió döntéseinek minősége és a tagállami szuverenitás = The quality of EU decisions and national sovereignty. KÜLGAZDASÁG, 68 (9-10). pp. 70-85. ISSN 0324-4202 (print), 2732-0235 (online)

[img]
Preview
Text
4_Velemeny_0068d031f5.pdf - Published Version

Download (402kB) | Preview

Abstract

Az európai uniós döntéshozatal nem versenyképes a multipoláris világban. A sokszereplős, heterogén, szektoronként eltérő szabályrendben hozott uniós döntések hosszadalmas és részletező tagállami alkudozás után születnek. Az Unió létét és a döntések tartalmát elvben megalapozó, közös európai érdek megjelenítése az alkufolyamat jellemzőiből adódóan gyenge, sőt, gyakorta el is marad. Ezért a döntések nem adnak sem ösztönzést, sem pedig irányt a (további) közös cselekvéshez. Az EU a közösségi hatáskörben lévő területeken jobban, a teljesen tagállami hatáskörben maradt külpolitikában gyengébben teljesít. A döntéshozatal hatékonysága javításának korlátja, hogy az EU a kormányközi egyeztetés és egyezkedés alapjára épül, és végső soron mindig visszaszorítható erre. Az Unió intézményi-szerkezeti fejlődése félkész állapotban fagyott be anélkül, hogy a politikai integráció megindult volna. A döntéshozatal hiányosságai ebben gyökereznek, ezért az uniós döntéshozatalt nem lehet valóban hatékonnyá tenni felszíni korrekciókkal, vagyis a kormányközi megalapozás és dominancia érintetlenül hagyásával. Növelheti a reformambíciót a válságok- próbatételek sorozata, a mai döntési modell csökkenő hozama, illetve az Unió közeledő, újabb bővítése. Szerény, de hasznos első lépés lehet a minősített többségi szavazás általánossá tétele. | EU decision-making is not competitive in a multipolar world. EU decisions are made in a heterogeneous, multi-stakeholder, sector-by-sector framework of rules, following lengthy and detailed negotiations between member states. The representation of the common European interest, which in principle underpins the existence of the Union and the content of its decisions, is weak and often absent due to the nature of the bargaining process. The decisions therefore provide neither the impetus nor the direction for (further) joint action. The EU performs better in areas of Community competence and less well in foreign policy, which remains entirely within the competence of the member states. The limit to improving the effectiveness of decision-making is that the EU is built on a basis of intergovernmental consultation and negotiation, and can ultimately always be reduced to this. The institutional-structural development of the Union has been frozen at a half-way stage without political integration having been initiated. This is the root of the deficiencies in decision-making, which is why EU decision-making cannot be made truly effective by superficial corrections, i.e. by leaving intergovernmentalism intact. A series of crises and ordeals, the diminishing returns of the current decision-making model, and the forthcoming further enlargement of the EU could increase the ambition for reform. A modest but useful first step could be extending the scope of qualified majority voting.

Item Type: Article
Subjects: H Social Sciences / társadalomtudományok > HB Economic Theory / közgazdaságtudomány
Depositing User: Andrea Tankó
Date Deposited: 25 Aug 2025 12:24
Last Modified: 25 Aug 2025 12:24
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/222742

Actions (login required)

Edit Item Edit Item