Czipczerné Bartók, Erika (2025) A pályaorientáció és a pályán maradás lehetőségei, fogalmi megközelítései a kezdő óvodapedagógusok körében = Possibilities and Conceptual Approaches of Career Orientation and Staying on Track Among Beginning Kindergarten Teachers. MESTER ÉS TANÍTVÁNY, 3 (1). pp. 181-190. ISSN 1785-4342
|
Text
181-190_Czipczerne_MT_2025_1.pdf - Published Version Available under License Creative Commons Attribution. Download (322kB) | Preview |
Abstract
A tanulmány célja bemutatni, hogy a pedagóguspálya különböző elemei és állomásai nagymértékben meghatározzák a gyakornok óvodapedagógusok pályaorientációját és pályán maradását. Kutatásunkban azt fogjuk vizsgálni, hogy az óvodapedagógusok pályán maradási motivációját milyen mértékben befolyásolja az intézmény munkahelyi légköre, azon belül a vezet pedagógiai kommunikációja. Magyarországon is nagy kihívás a képzett pedagógusok utánpótlása és az oktatási nevelési intézmények humánerőforrás-fejlesztése. Gyakran találkozunk pedagógushiánnyal, aggasztó a pályaelhagyók és a pályamódosítók száma. Napjainkban a pedagógus béremelésnek köszönhetően jogosan várhatjuk, hogy ez változni fog, hiszen a béremelés egy olyan környezeti hatás, amelynek nagy fokú motiváló ereje van. A pályaválasztással és a pályán maradással kapcsolatos extrinzik és intrinzik motivácó fogalmi megközelítéseivel és meghatározó tényezőinek feltárásával sok hasznos információra fókuszálhatunk a mentori tevékenység során. A pályaorientáció érdekes intellektuális kihívás a pályaválasztás és a pályára lépés során. A pályán maradás feltétele többek között a reality shock csökkentése, a mentori támogatottság, a vezető megerősítő attitűdje. A gondolkodási stratégiánk: a fogalmak tisztázása, információk szerzése, rendszerezése, továbbá releváns információk kutatása a kezdő óvodapedagógusok segítése érdekében. | The aim of the study is to demonstrate that the various elements and stages of a teacher’s career largely determine the career orientation and retention of trainee kindergarten teachers. In our research, we will examine the extent to which the motivation of kindergarten teachers to remain in their career is influenced by the workplace atmosphere of the institution, including the pedagogical communication of the head. In Hungary, too, the supply of qualified teachers and the development of human resources in educational institutions are major challenges. We often encounter a shortage of teachers, and the number of career leavers and career changers is worrying. Nowadays, thanks to the teacher salary increase, we can rightly expect that this will change, since salary increases are an environmental effect that has a high motivating power. By exploring the conceptual approaches and determinants of extrinsic and intrinsic motivation related to career choice and career retention, we can focus on a large body of useful information during mentoring activities. Career orientation is an interesting intellectual challenge during career choice and career entry. The conditions for staying in a career include reducing reality shock, mentor support, and the leader’s affirmative attitude. My thinking strategy is to clarify concepts, obtain and systematize information, and research relevant information in order to help novice kindergarten teachers.
| Item Type: | Article |
|---|---|
| Uncontrolled Keywords: | teacher career, career orientation, career motivation, extrinsic and intrinsic motivation, reality shock, pedagóguspálya, pályaorientáció, pályamotiváció, extrinzik és intinzik motiváció, reality shock |
| Subjects: | L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában |
| SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
| Depositing User: | MTMT SWORD |
| Date Deposited: | 01 Sep 2025 11:17 |
| Last Modified: | 01 Sep 2025 11:17 |
| URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/223037 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |




