REAL

Digitális módszerek, analóg pedagógusok a poszt-covid korban? = Digital Methods, Analog Educators in the Post-COVID Era?

Constantinovits, Milán András and Constantinovitsné Vladár, Zsuzsanna (2025) Digitális módszerek, analóg pedagógusok a poszt-covid korban? = Digital Methods, Analog Educators in the Post-COVID Era? MESTER ÉS TANÍTVÁNY, 3 (1). pp. 53-72. ISSN 1785-4342

[img]
Preview
Text
53-72_Constantinovics-Vladar_2025_1.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (998kB) | Preview

Abstract

Napjainkban érzékelhetően megváltozik az oktatás minden dimenziója: a pandémia során alkalmazott online oktatás új platformokat és módszereket eredményezett, és az új nemzedékek (Z és alfa generáció ) kognitív viselkedése új kihívások elé állítja a pedagógusokat. Mindezek következtében a hagyományos tanári szerepfelfogás is változni látszik. Tanulmányunkban felvázoljuk az oktatási változáshullám felsőoktatási vonatkozásait, és hallgatók és oktatók bevonásával értékeljük a posztcovid korszak oktatási tapasztalatait. Kérdőíves kutatásunk felrajzolja a jövő kívánatos felsőoktatási formáit, és értékeli a pedagógusi szerep megváltozását is. Eredményeink rámutatnak arra, hogy a jövő oktatásának kulcsa továbbra is a személyességben rejlik. | Nowadays, all dimensions of education are noticeably changing: online education during the pandemic has introduced new platforms and methods, and the cognitive behaviour of new generations (Generation Z and Alpha) poses new challenges for educators. As a consequence, the traditional conceptualization of the teacher’s role also seems to be changing. In our study, we outline the implications of this educational transformation within the context of higher education and evaluate the post-pandemic educational experiences with the involvement of students and instructors. Our survey research identifies desirable future directions for higher education and also evaluates the changing role of the teacher. Our results underscore that the key to the future of education continues to lie in personal engagement.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: online oktatás, poszt-covid oktatás, pedagógusi szerepek, felsőoktatás, kérdőíves kutatás, online education, post-COVID education, teacher roles, higher education, survey research
Subjects: L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 01 Sep 2025 11:24
Last Modified: 01 Sep 2025 11:24
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/223038

Actions (login required)

Edit Item Edit Item