Constantinovits, Milán András and Constantinovitsné Vladár, Zsuzsanna (2025) Digitális módszerek, analóg pedagógusok a poszt-covid korban? = Digital Methods, Analog Educators in the Post-COVID Era? MESTER ÉS TANÍTVÁNY, 3 (1). pp. 53-72. ISSN 1785-4342
|
Text
53-72_Constantinovics-Vladar_2025_1.pdf - Published Version Available under License Creative Commons Attribution. Download (998kB) | Preview |
Abstract
Napjainkban érzékelhetően megváltozik az oktatás minden dimenziója: a pandémia során alkalmazott online oktatás új platformokat és módszereket eredményezett, és az új nemzedékek (Z és alfa generáció ) kognitív viselkedése új kihívások elé állítja a pedagógusokat. Mindezek következtében a hagyományos tanári szerepfelfogás is változni látszik. Tanulmányunkban felvázoljuk az oktatási változáshullám felsőoktatási vonatkozásait, és hallgatók és oktatók bevonásával értékeljük a posztcovid korszak oktatási tapasztalatait. Kérdőíves kutatásunk felrajzolja a jövő kívánatos felsőoktatási formáit, és értékeli a pedagógusi szerep megváltozását is. Eredményeink rámutatnak arra, hogy a jövő oktatásának kulcsa továbbra is a személyességben rejlik. | Nowadays, all dimensions of education are noticeably changing: online education during the pandemic has introduced new platforms and methods, and the cognitive behaviour of new generations (Generation Z and Alpha) poses new challenges for educators. As a consequence, the traditional conceptualization of the teacher’s role also seems to be changing. In our study, we outline the implications of this educational transformation within the context of higher education and evaluate the post-pandemic educational experiences with the involvement of students and instructors. Our survey research identifies desirable future directions for higher education and also evaluates the changing role of the teacher. Our results underscore that the key to the future of education continues to lie in personal engagement.
| Item Type: | Article |
|---|---|
| Uncontrolled Keywords: | online oktatás, poszt-covid oktatás, pedagógusi szerepek, felsőoktatás, kérdőíves kutatás, online education, post-COVID education, teacher roles, higher education, survey research |
| Subjects: | L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában |
| SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
| Depositing User: | MTMT SWORD |
| Date Deposited: | 01 Sep 2025 11:24 |
| Last Modified: | 01 Sep 2025 11:24 |
| URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/223038 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |




