REAL

A nevelés átfogó ügye = The Overall Issue of Education

Kozma, Gábor (2025) A nevelés átfogó ügye = The Overall Issue of Education. MESTER ÉS TANÍTVÁNY, 3 (1). pp. 41-52. ISSN 1785-4342

[img]
Preview
Text
41-52_Kozma_MT_2025_1.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (339kB) | Preview

Abstract

Az anómia jegyeivel terhes világban különös társadalmi figyelmet kap a nevelés ügye. A katolikus pedagógia átfogó megközelítései ehhez jól követhető vezérfonalat adnak. Ez fűzi össze Kuminetz Gézának a személyiség fejlesztésével, vagyis a nevelés ügyével foglalkozó, sőt más tudományterületeken készült, mégis ezen vezérfonal mentén haladó írásait is, és a továbbiaknak a követésére hív. Mindezt nem történeti vagy teoretikus megközelítésben teszi, hanem elsősorban az egyetemnek mint a hivatásképzések legmagasabb szintű intézményének mai személyiségfejlesztési szerepét, lehetőségeit értelmezi, vagy pedig antopológiai modelleket rendszerez, illetve a keresztény teremtésvédelem nézőpontjából tekint körbe. Kuminetz Géza megállapításai a keresztény nevelés- és más társadalomtudományok körében elsősorban a 20. században készült munkák tárgyalására épülnek. Kuminetz ebben mutatkozó rendszerszemléletének lényege az, hogy a társadalmi rendszert a kultúra, a tudomány, a képzés és a nevelés teendőinek tárgyalásához visszahelyezi a természetbe, vagyis a teremtésbe. Kuminetz Géza pedagógiai munkásságának eredményei sokban és újszerűen járulnak hozzá az oktatási-nevelési rendszer működési nehézségeinek azonosításához, valamint egy átfogó és hasznos pedagógiai rendszerszemlélet felvázolásához. Ezzel a gyakorlatba is átülteti az „ép világnézet alapján” álló rendszerszemléletet, mégpedig a nevelés és a nevelő konkrét feladatainak értelmezésébe. | In a world marked by anomie, the issue of education is receiving particular social attention. The comprehensive approaches of Catholic pedagogy provide useful guidelines. This is what links together the writings of Géza Kuminetz on the development of the personality, i.e. the issue of education, and those in other disciplines, which follow the same guiding thread, and invites us to follow them. He does not do this according to a historical or theoretical approach, but primarily interprets the role and possibilities of the university as the highest institution of vocational training in personality development today, or systematises anthropological models, or looks at it from the perspective of Christian creationism. Géza Kuminetz’s findings in the field of Christian education and other social sciences are based primarily on a discussion of works from the 20th century. The essence of Kuminetz’s systems approach, which is evident here, is that he relocates the social system back to nature, i.e. to creation, in order to discuss the tasks of culture, science, education and training. The results of Géza Kuminetz’s pedagogical work contribute in many often-new ways to the identification of the difficulties of the educational system and to the outline of a comprehensive and useful pedagogical systems theory. In doing so, it puts into practice a systems approach based on a “sound world view”, namely in the interpretation of education and the specific tasks of the educator.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: személyiségfejlesztés, rendszerszemlélet, katolikus pedagógia, átfogó nevelés, personal development, systems thinking, Catholic pedagogy, comprehensive education
Subjects: L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 01 Sep 2025 12:41
Last Modified: 01 Sep 2025 12:41
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/223047

Actions (login required)

Edit Item Edit Item