REAL

A magyar neveléstudomány története a nemzetközi tudományfejlődési folyamatok tükrében

Németh, András and Garai, Imre (2025) A magyar neveléstudomány története a nemzetközi tudományfejlődési folyamatok tükrében. MAGYAR TUDOMÁNY, 186 (3). pp. 447-454. ISSN 0025-0325

[img]
Preview
Text
2065-article-p447-1.pdf - Published Version

Download (1MB) | Preview

Abstract

A tanulmány egy történeti áttekintés, amely a nemzetközi tudományfejlődési folyamatok főbb irányzatai által befolyásolt recepciós, illetve transzferhatásokra is kitekintve mutatja be a neveléstudomány, illetve a pedagógia fejlődésének sajátosságait a magyar nemzeti tudományosság kialakulásának különböző korszakaiban. Vizsgálatunk a magyar akadémiai, illetve egyetemi tudományok intézményesülésének a 18–19. század fordulójára tehető kezdeteitől a második világháborúig tartó, majd a szocialista időszak paradigmatikus fordulatot hozó korszakaira, továbbá a rendszerváltás utáni évtizedek néhány sajátosságának bemutatására irányul. | This study provides a concise historical overview, exploring the reception and influence of international scientific development processes and their main trends. It highlights the unique characteristics of the evolution of educational science and pedagogy in different periods of the history of scientific development in Hungary. The survey focuses on the periods of institutionalization of Hungarian academic and university sciences from the turn of the eighteenth and nineteenth centuries to the Second World War. It also examines the paradigmatic shifts during the socialist period, as well as some of the peculiarities of the decades after the regime change in 1990.

Item Type: Article
Additional Information: Burke, Catherine – Grosvenor, Ian (2008). School. London: Reaktion Books. Garai Imre (2016). „A magyar felsőoktatás strukturális átalakítási és államosítási kísérletei az 1949–1953 közötti időszakban”. In: Németh András – Garai Imre – Szabó Zoltán András, szerk. Neveléstudomány és pedagógiai kommunikáció a szocializmus időszakában. Budapest: Gondolat Kiadó, 119–160. Kalmár Melinda (2014). Történelmi galaxisok vonzásában. Magyarország és a szovjetrendszer 1945– 1990. Budapest: Osiris Kiadó. Kron, Friedrich (1999). Wissenschaftstheorie für Pädagogen. München: Reinhardt. Ladányi Andor (1986). Felsőoktatási politika 1949–1958. Budapest: Kossuth Könyvkiadó. Németh András (2015). „A neveléstudomány nemzetközi modelljei és tudományos irányzatai”. Magyar Pedagógia, 115/3, 255–294. Németh András (2005). A magyar pedagógia tudománytörténete. Budapest: Gondolat Kiadó. Németh, András – Pukánszky, Béla (2021). „Herbartianism as an eastern central European phenomenon and its reception in Hungary”. History of Education & Childrens Literature, 16/1, 65–86. Magyar Tudomány, 186/3 (2025) Rüegg, Walter, szerk. (2004). A History of the University in Europa, Universities in the Nineteenth and Early Twentieth Centuries (1800–1945). Cambridge: Cambridge University Press. Stichweh, Rudolf (1984). Zur Entstehung des modernen Systems wissenschaftlicher Disziplinen. Frankfurt am Main: Suhrkamp. Wagner, Peter – Wittrock, Björn (1990). „States, institutions and discourses: A comparative perspective on the structuralisation on the social sciences”. In: Wagner, Peter – Wittrock, Björn – Whitley, Robert, szerk. Discourses on Society. Dordrecht: Kluwer, 331–357.
Uncontrolled Keywords: összehasonlító tudománytörténet, magyar neveléstudomány, recepciós, traszferfolyamatok | comparative history of science, Hungarian educational science, reception, transfer processes
Subjects: L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában
L Education / oktatás > LA History of education / neveléstörténet
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 03 Sep 2025 07:34
Last Modified: 03 Sep 2025 07:34
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/223264

Actions (login required)

Edit Item Edit Item