Godó, Katalin and Ceglédi, Tímea (2025) Benntartó kapuőrök : Perzisztencia az oktatói informális mentori kapcsolat, a reziliens életút és az eredményesség hatásegyüttesében. In: 50 éve családban, 20 éve családkutatásban : Tanulmányok Engler Ágnes tiszteletére. Oktatáskutatók könyvtára (25). CHERD-Hungary, Debrecen, pp. 153-183.
|
Text
1_realmeglepetés-kötet-05-11.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only Download (577kB) |
Abstract
A mentorálás oktatásban betöltött szerepét egyre nagyobb figyelem övezi az utóbbi időszakban, azonban kevés információnk van a felsőoktatás világában rejlő mentori kapcsolatokról. Tanulmányunkban a perzisztenciára ható tényezőket vizsgáljuk – külön figyelmet szentelve az informális oktatói mentor kapcsolatoknak, mint támogató tényezőnek. Bemutatjuk, hogy a kölcsönös érdeklődésnek, nyitottságnak köszönhetően létrejövő, ún. informális mentorálás milyen hatást gyakorolhat az egyetemista hallgatók tanulmányi pályafutására, s ezeknek mértéke mely változók együttesével korrelál. Kutatásunk hipotézise, hogy az informális oktatói mentorálás a perzisztenciát támogató fontos tényező a hallgató életében, mely a lemorzsolódás megelőzésének egyik preventív eszköze is. Kutatásunkban a PERSIST2019 nagymintás adatbázisát használtuk (N=2199). Elemzési módszereink között faktoranalízis és kétlépcsős lineáris regresszió szerepel. Eredményeink azt mutatják, hogy az oktatói informális mentorálás – hipotézisünkkel összhangban – szorosan összefügg a perzisztenciával, ugyanis az oktatói informális mentor kapcsolat magyarázó ereje rendkívül nagy a tanulmányi karrierútban. A kontrollváltozók bevonása után azonban csak a célorientált perzisztenciában marad meg a hatása. Kutatásunkkal az informális mentorálás és a hallgatói eredményesség összefüggéseinek feltárásával szeretnénk rávilágítani a lemorzsolódás megelőzésének egyik fontos aspektusára. Az informális oktatói mentorálás a felsőoktatás idegen közegében fontos benntartó erő lehet.
| Item Type: | Book Section |
|---|---|
| Uncontrolled Keywords: | perzisztencia, informális mentorálás, hallgatói eredményesség, oktatók |
| Subjects: | L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában |
| Depositing User: | Dr. Tímea Ceglédi |
| Date Deposited: | 25 Sep 2025 10:24 |
| Last Modified: | 25 Sep 2025 10:24 |
| URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/225308 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |




