REAL

Benntartó kapuőrök : Perzisztencia az oktatói informális mentori kapcsolat, a reziliens életút és az eredményesség hatásegyüttesében

Godó, Katalin and Ceglédi, Tímea (2025) Benntartó kapuőrök : Perzisztencia az oktatói informális mentori kapcsolat, a reziliens életút és az eredményesség hatásegyüttesében. In: 50 éve családban, 20 éve családkutatásban : Tanulmányok Engler Ágnes tiszteletére. Oktatáskutatók könyvtára (25). CHERD-Hungary, Debrecen, pp. 153-183.

[img] Text
1_realmeglepetés-kötet-05-11.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only

Download (577kB)

Abstract

A mentorálás oktatásban betöltött szerepét egyre nagyobb figyelem övezi az utóbbi időszakban, azonban kevés információnk van a felsőoktatás világában rejlő mentori kapcsolatokról. Tanulmányunkban a perzisztenciára ható tényezőket vizsgáljuk – külön figyelmet szentelve az informális oktatói mentor kapcsolatoknak, mint támogató tényezőnek. Bemutatjuk, hogy a kölcsönös érdeklődésnek, nyitottságnak köszönhetően létrejövő, ún. informális mentorálás milyen hatást gyakorolhat az egyetemista hallgatók tanulmányi pályafutására, s ezeknek mértéke mely változók együttesével korrelál. Kutatásunk hipotézise, hogy az informális oktatói mentorálás a perzisztenciát támogató fontos tényező a hallgató életében, mely a lemorzsolódás megelőzésének egyik preventív eszköze is. Kutatásunkban a PERSIST2019 nagymintás adatbázisát használtuk (N=2199). Elemzési módszereink között faktoranalízis és kétlépcsős lineáris regresszió szerepel. Eredményeink azt mutatják, hogy az oktatói informális mentorálás – hipotézisünkkel összhangban – szorosan összefügg a perzisztenciával, ugyanis az oktatói informális mentor kapcsolat magyarázó ereje rendkívül nagy a tanulmányi karrierútban. A kontrollváltozók bevonása után azonban csak a célorientált perzisztenciában marad meg a hatása. Kutatásunkkal az informális mentorálás és a hallgatói eredményesség összefüggéseinek feltárásával szeretnénk rávilágítani a lemorzsolódás megelőzésének egyik fontos aspektusára. Az informális oktatói mentorálás a felsőoktatás idegen közegében fontos benntartó erő lehet.

Item Type: Book Section
Uncontrolled Keywords: perzisztencia, informális mentorálás, hallgatói eredményesség, oktatók
Subjects: L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában
Depositing User: Dr. Tímea Ceglédi
Date Deposited: 25 Sep 2025 10:24
Last Modified: 25 Sep 2025 10:24
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/225308

Actions (login required)

Edit Item Edit Item