REAL

Szülői bevonódás és reziliencia a roma pedagógusokat foglalkoztató iskolákban

Ceglédi, Tímea (2025) Szülői bevonódás és reziliencia a roma pedagógusokat foglalkoztató iskolákban. EDUCATIO, 33 (4). pp. 492-511. ISSN 1216-3384

[img]
Preview
Text
2063-article-p492.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (312kB) | Preview

Abstract

Mi jellemzi a roma pedagógusokat foglalkoztató iskolákat, s e pedagógusok jelenléte gazdagító erőforrás-e? Az OKM 2019. évi, telephelyi, iskolai és tanulói (6. osztály) aggregált adatbázisát elemeztük (N = 99 615). Azonosítottuk a roma pedagógussal rendelkező iskolák tanulóit (7,7%). Lineáris regressziót, kereszttábla-elemzést és átlagösszehasonlítást végeztünk. A magas roma tanulói arányú iskolákban gyakoribb a roma pedagógus foglalkoztatása, de alacsonyabb a szülői bevonódás. A roma pedagógust foglalkoztató iskolák nagyobb kihívásokkal néznek szembe, ugyanakkor inkább támogatják a tanulók hátrányainak leküzdését. A roma pedagógus jelenléte fokozza (a szülők szűkebb körét elérő) szülői bevonódás hatását a fegyelemre nézve. A roma tanulók aránya mentén eltérő mintázatokat látunk.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: szülői bevonódás; roma pedagógusok; kompetenciamérés; reziliencia;
Subjects: L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában
Depositing User: Dr. Tímea Ceglédi
Date Deposited: 25 Sep 2025 09:01
Last Modified: 25 Sep 2025 09:01
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/225325

Actions (login required)

Edit Item Edit Item