Arru, Matteo and Alexa, Noémi (2025) Az Európai Unió megközelítése a rendészeti képzési szükségletek elemzéséhez: a CEPOL-modell áttekintése a globális gyakorlatok tükrében = The European Union’s Approach to Law Enforcement Training Needs Analysis: A Review of the CEPOL Model in the Context of Global Practices. BELÜGYI SZEMLE / ACADEMIC JOURNAL OF INTERNAL AFFAIRS: A BELÜGYMINISZTÉRIUM SZAKMAI TUDOMÁNYOS FOLYÓIRATA (2010-), 73 (9). pp. 1913-1932. ISSN 2062-9494
|
Text
5_MatteoAruAlexNoemiHUN.pdf - Published Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (396kB) | Preview |
Abstract
A tanulmány célja a rendészeti képzési szükségletek elemzésének (Training Needs Analysis – TNA) módszertani és gyakorlati megközelítéseinek vizsgálata, különös tekintettel az Európai Unió Rendészeti Képzési Ügynöksége (CEPOL) által kidolgozott modellre. A kutatás célja továbbá annak feltárása, hogy a CEPOL megközelítése mennyiben tér el más dokumentált gyakorlatoktól szerkezet, stratégiai előrelátás és koherencia szempontjából.Módszertan: A tanulmány 406 tudományos és intézményi publikáció szisztematikus áttekintésén alapul, amelyek 1966 és 2025 között jelentek meg. Az elemzés kvantitatív és kvalitatív módszereket ötvöz a TNA általános megközelítéseinek, ágazatspecifikus alkalmazásainak és a jövőbeli képzési igények előrejelzésében betöltött szerepének feltérképezésére. Kiemelt figyelmet kap a CEPOL kétszintű modellje, amely az EU stratégiai képzési szükségletfelmérését (EU-STNA) és az operatív képzési szükségletelemzést (OTNA) foglalja magában.Megállapítások: A vizsgálat globális szinten a kompetenciaalapú és adatvezérelt TNA-gyakorlatok térnyerését mutatja ki, különös hangsúllyal a digitális készségek és a mesterséges intelligencia területén. A CEPOL modellje érett, több szereplőt bevonó keretrendszerként jelenik meg, amely hatékonyan fordítja le az uniós biztonsági prioritásokat gyakorlati képzési tevékenységekké. Az elemzés ugyanakkor rávilágít a képzések elérésében és hosszú távú hatásuk mérésében fennálló kihívásokra is.Érték: A tanulmány naprakész és átfogó képet nyújt a nemzetközi TNA-gyakorlatokról, és a CEPOL módszertanát a strukturált és előrelátó rendészeti képzés referenciamodelljeként pozícionálja. Hozzájárul a szakirodalomhoz azáltal, hogy feltérképezi a kibontakozó tendenciákat, és szakpolitikai szempontból releváns meglátásokat kínál az uniós rendészeti szakemberek szakmai fejlődési stratégiáihoz. | Aim: The article aims to analyse the methodologies and practical applications of Training Needs Analysis (TNA) in law enforcement, with particular attention to the model developed by the European Union Agency for Law Enforcement Training (CEPOL). It seeks to determine how CEPOL’s approach compares to other documented practices in terms of structure, foresight integration, and strategic coherence. Methodology: The study is based on a systematic review of 406 academic and institutional publications published between 1966 and 2025. The analysis includes both quantitative and qualitative methods to assess general TNA approaches, security-sector-specific applications, and the role of foresight in anticipating training needs. Special attention is given to CEPOL’s dual-layered model, comprising the EU Strategic Training Needs Assessment (EU-STNA) and the Operational Training Needs Analysis (OTNA). Findings: The review identifies a shift towards competency-based and data-driven TNA practices worldwide, with a growing emphasis on digital skills and artificial intelligence. The CEPOL model is characterised as a mature, multi-stakeholder framework that effectively translates strategic EU security priorities into operational training. Despite its strengths, the analysis also highlights challenges in outreach and in measuring long-term training impact. Value: This study provides an up-to-date and comprehensive overview of international TNA practices, positioning CEPOL’s methodology as a benchmark for structured and forward-looking law enforcement training. It contributes to the literature by mapping emerging trends and offering policy-relevant insights into professional development strategies within EU law enforcement.
| Item Type: | Article |
|---|---|
| Additional Information: | Magyar nyelvű utánközlés. Jelen cikk angol változata megjelent a Belügyi Szemle 2025. évi 9. számában. DOI link: https://doi.org/10.38146/BSZ-AJIA.2025.v73.i9.ppxxx-xxx |
| Uncontrolled Keywords: | képzési szükségletek elemzése, rendészeti képzés, digitális készségek, CEPOL-modell, training needs analysis, law enforcement training, digital skills, CEPOL model |
| Subjects: | H Social Sciences / társadalomtudományok > HV Social pathology. Social and public welfare / szociálpatológia, segélyezés > HV7551 Police / rendőrség J Political Science / politológia > JN Political institutions (Europe) / politikai intézmények, államigazgatás, Európa L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában |
| SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
| Depositing User: | MTMT SWORD |
| Date Deposited: | 01 Oct 2025 15:47 |
| Last Modified: | 01 Oct 2025 15:47 |
| URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/225715 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |




