Köllő, Szabolcs Attila and Köllő, Gábor (2017) Vasúti betonaljas és betonlemezes felépítményszerkezetek. MŰSZAKI SZEMLE (EMT) (69). pp. 19-35. ISSN 1454-0746
|
Text
msz_2017_69_019-035.pdf Download (1MB) | Preview |
Abstract
A vasúti pályaszerkezet kialakításánál nagyon fontos kérdés a felépítmény szerkezetének meghatározása, amely közvetlen hatással van az alépítmény (a teherviselő rétegrendszer) megtervezésére. Természetesen ennek a kérdésnek a megválaszolásában a legfontosabb szempont a vasút üzemvitele, amely a vasút fejlődésével, a közlekedő vontok sebességének és terhelésének növelését igényli. A forgalmi igénybevételek növekedése volt az a pont, amely arra ösztönözte a vasútépítő mérnököket, hogy kezdjék el egy alternatív módszer kidolgozását, annak érdekében, hogy a hagyományos keresztaljas felépítményeket helyettesíthessék a nagysebességű vasutak igényeit kielégítő pályaszerkezetekkel. Így jelentek meg az ágyazatnélküli felépítményrendszerek, amelyek jelentős szerepet töltenek be a városi vasutak életében is és alkalmazásuk sok esetben nélkülözhetetlen. Viszont a zúzottkőágyazatos felépítményszerkezetekre továbbra is nagyon fontos szerep hárul, és mivel a világ vasútvonalain ez a legelterjedtebb pályaszerkezeti típust ezért továbbra is foglalkozni kell ezzel a szerkezettel és korszerűsíteni a megnövekedett járműterheléseknek és igénybevételeknek megfelelően.
| Item Type: | Article |
|---|---|
| Uncontrolled Keywords: | zúzottkő ágyazat, ágyazatnélküli felépítményrendszer, betonalj, előfeszítés, tengelyterhelés |
| Subjects: | T Technology / alkalmazott, műszaki tudományok > T2 Technology (General) / műszaki tudományok általában T Technology / alkalmazott, műszaki tudományok > TF Railroad engineering and operation / vasútépítés és üzemeltetés |
| SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
| Depositing User: | Zsolt Baráth |
| Date Deposited: | 27 Oct 2025 13:02 |
| Last Modified: | 27 Oct 2025 13:05 |
| URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/227478 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |




