REAL

A hazai kisvárosok diplomás népessége = The graduate population of Hungarian small towns

Forray R., Katalin and Molnár, Ernő (2025) A hazai kisvárosok diplomás népessége = The graduate population of Hungarian small towns. EDUCATIO, 34 (2). pp. 207-221. ISSN 1216-3384

[img]
Preview
Text
2063-article-p207.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (693kB) | Preview

Abstract

Írásunkban a hazai kisvárosok diplomás népességének létszámváltozását és arányait elemezzük a legutóbbi két népszámlálás adatainak tükrében. Célunk a hazai kisvárosok városhálózaton belüli pozicionálása és belső differenciáltságuk feltárása hierarchiaszintek és földrajzi helyzet alapján. Eredményeinket a tanulórégiók vizsgálatát célzó kutatás komplex mutatószámaival is összevetjük. Fontos megállapításunk, hogy a diplomás népesség az ország és a városállomány egészéhez hasonlóan a kisvárosokban is nő. Létszámváltozásuk és arányuk azonban jelentős különbségeket mutat a városhierarchia mentén: van ugyan felzárkózás a nagyobb városokhoz a diplomások alacsonyabb arányát mutató kisvárosok esetében, de ez elsősorban a Budapest környezetében elhelyezkedő agglomerációs városok kiemelkedő dinamikájával és arányaival hozható összefüggésbe. E településcsoport hatása köszön vissza a tanulóvárosok legkedvezőbb helyzetű csoportjába sorolt, de a városhierarchia alacsonyabb szintjein elhelyezkedő kisvárosok dinamikájában és magas arányaiban, valamint a települési adatok szórásának összes, kisvárosi hierarchiaszinten belül megfigyelhető növekedésében. A kisvárosi diplomás népesség térbeli mintázata magán viseli mind a rendszerváltás előtti hierarchikus szemléletű településpolitika, mind pedig a rendszerváltás utáni területi (gazdasági és szuburbanizációs) folyamatok hatásait. | Our paper analyses the change in the numbers and the proportions of the graduate population of Hungarian small towns in the light of the data from the last two censuses. We aim to position Hungarian small towns within the urban network and explore their internal differentiation based on hierarchical levels and geographical location. We also compare the results with the complex indicators of the research focused on learning regions. Our main finding is that the graduate population is growing in small towns, similarly to the country and to the urban network as a whole. However, the change in the numbers and proportions shows significant differences along the urban hierarchy. Although there is a catch-up with more prominent cities in the case of small towns with a lower proportion of graduates, this can primarily be attributed to the outstanding dynamics and proportions of the agglomeration towns around Budapest. The impact of this group of settlements is reflected in the exceptional dynamics and high percentages of the small towns classified as the most favourable group of learning cities but located at lower levels of the urban hierarchy, as well as in the observed increase in the standard deviation of settlement data within all levels of the small-town hierarchy. The spatial pattern of graduate population in small towns mirrors the effects of both the hierarchical settlement network development before, and the regional (economic and suburbanization) processes after the change of regime.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: graduated population; small towns; urban hierarchy; agglomeration towns; learning cities; diplomás népesség; kisvárosok; városhierarchia; agglomerációs városok; tanulóvárosok;
Subjects: L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 03 Nov 2025 14:07
Last Modified: 03 Nov 2025 14:07
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/227977

Actions (login required)

Edit Item Edit Item